Nejčastější dotazy při hubnutí: 1. část CO KDY JÍST?

03.11.2017

Kolikrát denně mám jíst?

Tohle je velice individuální, někomu vyhovuje jíst stylem snídaně - svačina - oběd - svačina - večeře (případně druhá večeře), a jinému klasicky jen snídaně - oběd - večeře (zase případně druhá večeře). To, kolikrát denně budeš jíst pro Tvé hubnutí není to hlavní. Nejdůležitější je za den sníst vše, co Tvé tělo potřebuje, do kolika porcí si to rozložíš je jen na Tvém uvážení, životním stylu, také samozřejmě Tvojí práci a tak podobně. Vyzkoušej, jak Ti to bude nejvíce vyhovovat.

Po kolika hodinách mám jíst?

Jak už bylo řečeno v prvním bodě, časování jídel není až tak klíčové. Jediné, čeho bych Ti doporučila se držet je to, abys mezi jídly měla rozestup alespoň tři hodiny, tělo pak má dostatek času vše strávit. Pokud ale s hubnutím začínáš a máš špatné a nepravidelné stravovací návyky, může Ti nějaký časový program hodně pomoci. Promysli si, jak by Ti to přes den vyhovovalo, aby ses stihla plnohodnotně a ideálně i v klidu najíst a podle toho se zařiď.

Mám ubrat přílohy nebo je úplně vynechat?

O tomto jsi již určitě slyšela. "Pokud chceš hubnout, vyhni se přílohám. Místo přílohy si dej prostě jen zeleninu, budeš skvěle hubnout a taky budeš hrozně zdravá." Myslíš, že je to pravda? Je, i není. Pokud drasticky omezíš přílohy, může Ti to z počátku pomoci nějaké to kilo shodit. Vzhledem k omezení sacharidů, které na sebe váží hodně vody, se může zdát, že hubneš jednoduše a rychle. Ale přiznejme si to, chceš takhle jíst po celý zbytek života? Omezení sacharidů není dobré ani pro Tvé zdraví. Tělo je potřebuje stejně tak, jako další makroživiny. Po jejich omezení můžeš trpět únavou, bolestmi hlavy a hlavně, jakmile začneš jíst zase "normálně", to, co jsi dala dolů se Ti vrátí i s úroky. Proto jez rozumně a vyváženě. V každém jídle se pokus mít zastoupené všechny makroživiny: bílkoviny - sacharidy i tuky. Neboj se rýže, brambor ani těstovin, žitného a celozrnného chleba. Nejen k obědu, ale klidně i k večeři. Samozřejmě v míře, ve které Ti to bude sedět do celkového denního příjmu.

Ovoce se může jíst jen dopoledne?

Tato rada se objevuje skoro všude a velmi často, i když vlastně nemá žádné rozumné opodstatnění. Samozřejmě víme, že ovoce jsou prakticky jen cukry, ale není žádný rozumný důvod, proč ho konzumovat jen dopoledne nebo do jisté hodiny. Ovoce Ti prostě rychleji dodá energii, kterou potřebuješ. A ne, energii nepotřebuješ jen dopoledne. Takže se neboj si ovoce dát v kteroukoli denní hodinu (jen večer už ho moc nedoporučuji, protože před spaním zase tolik energie nepotřebuješ). Spíše se zaměř na to, s čím ovoce zkombinuješ. Jen banán, jablko nebo mandarinka se opravdu nepočítají jako plnohodnotné jídlo (např. svačina). Nakombinuj si ho třeba s jogurtem, tvarohem, oříšky, vločkami a máš rychlou a kvalitní svačinu (ať už dopolední či odpolední).

Večer už nemůžu sacharidy?

Další ze "zaručených" rad, které je plný celý internet. Ne, není pravda, že večer už sacharidy nemůžeš. Samozřejmě zase musíš počítat se svým celým denním energetickým příjmem, ale neplatí, že když si večer dáš sacharidy, tak ztloustneš. To se stane jen když budeš mít energetický příjem vyšší než výdej, a to se Ti může podařit klidně i se zeleninou. Takže se neboj si dát hezky komplexní večeři. Například, pokud si děláš zeleninový salát, přidej si do něj tuňáka, sýr, vajíčko (bílkovinu) a k tomu si dej knackenbrot, žitný chleba či celozrnné pečivo. Jako u minulého příkladu jen zeleninový salát není pořádné jídlo a riskuješ to, že než půjdeš spát, přepadnou Tě chutě na sladké nebo hlad a půjdeš rabovat do ledničky. Nehledě na to, že s kručícím žaludkem se dost špatně spí.

Mám jíst jen do určité hodiny, pak už raději hladovět?

Určitě jsi už někde četla, že můžeš jíst třeba jen do šesti, pak už nic, jinak si to tělo někam nějak záhadně uloží. Ne, takhle to také není. To, kdy se naposledy najíst se odvíjí hlavně od toho, v kolik hodin chodíš spát. V klidu se můžeš najíst hodinu - hodinu a půl před spaním. Zase na sobě musíš vyzkoušet, jak Ti to bude vyhovovat, abys nešla spát hladová, ale naopak ani "těžká a přecpaná".  Hlavní je nehladovět. 

Tak a to je pro dnešek vše, abych Tě nezahltila informacemi, na další díl Nejčastějších dotazů se můžeš těšit již brzy. 

Chceš být pravidelně informovaná o nových článcích na webu a dalších zajímavostech? Přihlaš se k odběru mého Newsletteru. 


Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.

Jíte zdravě, zmenšili jste porce, jíte z malého talířku a k večeři už jen zeleninu, ale nic se neděje. Ještě tedy pro jistotu přestanete jíst pečivo a koupíte nějaké tabletky, které spalují tuk. Pořád nic. Zkoušíte zadávat do kalorických tabulek, hlídáte vše co sníte, přidáte na cvičení a váha najednou ještě vyleze nahoru. Už máte pocit, že...