10 nezdravých „zdravých" potravin, které je lepší nekupovat.

01.06.2018

V současné době v obchodech najdeme spoustu potravin, které se na nás tváří jako zdravé, a pro naše hubnutí prospěšné. Mají krásné obaly se siluetou štíhlé slečny a v názvu něco jako "diet, fitness" a podobně. Stejně tak v televizi vídáme reklamy na skvělé jogurty, plné ovoce, dietní Colu či 100% ovocné džusy, které jsou (údajně) plně vitamínů. Jak to ale s těmito výrobky opravdu je? Připravila jsem si pro vás seznam deseti produktů, které má jistě mnoho z vás doma a vychvaluje si, jak jsou pro vaše hubnutí a celkově zdravý životní styl skvělé, ale bohužel nejsou.

Müsli, snídaňové cereálie

Velmi oblíbená snídaně mnoha dospělých i malých dětí. Říkáte si, jak je to zdravý start do nového dne, spousta vlákniny, zdravých oříšků, ovoce a prostě všeho dobrého? Tak to ale vůbec není. Stačí se podívat na složení. Většina těchto výrobků je založená na spoustě cukru (fruktozového, glukozového či jiného sirupu), nekvalitních obilovin, palmového tuku a pak samozřejmě barviv, aby to pěkně vypadalo. Tohle opravdu není zdravý start pro vaši hubnoucí snahu a hlavně ani pro vaše malé děti. Výše zmíněné sirupy totiž nejsou nic zdravého. Zvyšují riziko cukrovky, srdečních onemocnění a dalších chorob, spolu s nezdravými nasycenými tuky je to opravdu věc, které by se celá vaše rodina měla vyhnout.

Čím je nahradit? Namíchejte si doma své vlastní müsli. Stačí vám na to vločky, oříšky, ovoce, čokoláda, kokos, prostě to, co máte rádi. Vše smíchejte ve velké pixle nebo zapečte pro větší křupavost v troubě a máte müsli nejenom zdravější, ale i levnější.

Fitness, proteinové tyčinky

U těchto výrobků platí to samé, jako u výše zmíněných cereálií. Zase v nich najdete spoustu cukru či sirupů a k tomu nezdravé tuky, fruktózu, mouku, soju, barviva. Není na nich opravdu nic fitness nebo zdravého, jak nám tvrdí na obalu. Stejně tak je to s většinou proteinových tyčinek. Ve složení je hlavní doménou cukr, proteinu (bílkovin) v nich najdete minimálně, a když už, tak ve velmi nekvalitní formě. Takže si vlastně rovnou můžete koupit nějakou svoji jinou oblíbenou sušenku a vyjde vás to úplně nastejno.

Myslím, že bez těchto tyčinek se v klidu obejdete. Na výlet je lepší si vzít třeba tousty, upéct si zdravý koláč nebo si vytvořit zdravé tyčinky doma. Po cvičení také nejsou vhodné. Raději si dejte pořádné komplexní jídlo.

Různé sirupy (agáve, datlový, javorový,...) a sladidla

V poslední doboě jsou tyto sirupy velice v módě. Hodně lidí už zjistilo, že cukr není zrovna zdraví prospěšný, na což samozřejmě zareagoval i trh a v obchodních řetězcích najdete spoustu "zdravých" variant. Nejvíce letí sirupy z agáve, datlový, javorový nebo různá slazení "se sladidly ze stévie" (produkt se třeba jmenuje slazení ze stévie, ale když se dobře podíváte, stévie je tam opravdu jen minimum), "stop cukr" sirupy a podobné. Zase se pořádně podívejte na složení. Tyto sirupy nejsou nic jiného než nám už známé fruktózové a glukózové sirupy. V tom z agáve opravdu agáve nenajdete, nebo tedy najdete, ale ochuzené o všechny živiny a se spoustou dalších barviv. Proto zase doporučuji se těmto výrobkům vyhnout a nekupovat je.

Čím tedy sladit? Doporučená sladidla: sukraloza, březový cukr (xylitol), stevie, erythritol, čekankový sirup (tady oproti výše zmíněným nesladíte cukrem, ale vlákninou, což je při redukci samozřejmě plus, proto je to asi jediný sirup, který bych vám s klidným svědomím doporučila).

Tmavé, vícezrnné, speciální fitness a večerní pečivo

Zase jde jen o reklamní tah, tmavé pečivo je tmavé proto, že se do něj přidává karamel, jinak je to úplně obyčejný chleba nebo houska, jen za vyšší cenu. Stejně tak je to i s vícezrnným a cereálním pečivem (tady máte zase navíc pár oříšků či semínek). Speciální fitness, noční a podobné chleby většinou taky nejsou žádná výhra. Zase se stačí podívat na složení. Nepřijde vám trochu divné, že je to složení tak dlouhé? Je to tím, že tam najdete spoustu barviv, "éček" a dalších pochoutek. Plus zase tyto výrobky zdobí vysoce nadsazená cena. Vykašlete se na ně, kupte si celozrnný nebo žitný chleba, který má opravdu jen klasické složení mouka, voda, droždí, sůl, a ještě ušetříte.



Margaríny

Jestli si ještě stále myslíte, že když nahradíte klasické máslo nějakými margaríny, třeba v light verzi, tak to prospěje vašemu hubnutí, srdíčku a kdo ví čemu dalšímu, tak se bohužel mýlíte. Margaríny v sobě nemají opravdu nic prospěšného, spíš naopak. Je to prakticky jen rostlinný olej a chemie, obsahuje trans tuky, které mohou za srdeční onemocnění a další zdravotní problémy. Naopak máslo stále vítězí na plné čáře, v malém množství se ho v redukci vůbec nemusíte obávat. Stejně tak se nebojte, že by nějak ohrožovalo vaše zdraví. Takže jednoduše kupte kostku másla a na margaríny se vybodněte, stejně vám určitě nechutnají.

Jogurty plné ovoce a zdravých živých bakterií

I když nám to předhazují v reklamách, většina jogurtů ovoce nezahlédlo ani z vlaku. Naopak ale pobralo spoustu cukru, dochucovadel, éček, škrobů a dalších laskomin. Stejně tak je to s některými "jogurty" které propagují své živé kultury, ale opravdu v nich nic takového není. Zase vybírejte jednoduše. Z regálu si vemte kvalitní neochucený jogurt, do kterého si pak můžete přidat ovoce, kakao, čokoládu, oříšky, domácí marmeládu, no prostě, co máte rádi. To samé platí pro oblíbené dětské "tvarohové svačinky". Podívejte se do složení, opravdu je tohle něco, co by měl váš potomek jíst?

Solené a ochucené oříšky

Další oblíbená pochoutka, třeba k televizi. Vždyť oříšky jsou přeci tak zdravé a obsahují jen zdravé tuky. To je sice pravda, ale je nutné myslet na to, po jakých oříšcích sáhnete. Za prvé nekupujte arašídy, protože to ani oříšky nejsou, takže mají jiný tukový profil než opravdové ořechy. Pak volte nepražené a nesolené, neochucené. Proč? Za prvé tyto produkty obsahují hodně soli, dále ty paprikové a podobné i další barviva, a zkuste uhodnout jak se asi takové oříšky praží. Není lepší si je koupit v "obyčejné" formě, ochutit si je a opražit doma?

Sojové výrobky

Myslíte si, že soja je velmi zdravá? Jste na omylu, je to přesně naopak. Nejen, že se jedná o geneticky modifikovanou a vysoce průmyslově upravenou potravinu, ale také obsahuje spoustu látek, které nám mohou uškodit. Ty například narušují hormonální rovnováhu, potlačují funkci štítné žlázy, omezují využití živin jako jsou minerální látky a tak dále. Výjimkou je soja ve fementované podobě. Zde jsou totiž tyto látky odstraněny. Takže sojové "maso" a sojové mléko nekupujte. Raději sáhněte po klasickém masu a mléku.

Dietní coly a light limonády

U těchto výrobků bychom se neměli zajímat jen o to, jakou mají kalorickou hodnotu, důležité je totiž i to, jak působí na naše zdraví. Obsahují spousty barviv a většinou sladidlo aspartam, který nejen, že není zdraví prospěšný, ale také může zvyšovat chutě a mít rakovinotvorné účinky. Takže v konečném důsledku už je snad lepší dát si klasickou Colu s kopou cukru. Ideální pak je  nekupovat žádnou.

Ovocné džusy, ledové čaje

Stále si myslíte, že ovocné džusy 100% jsou opravdu z ovoce? Ne, není to tak. Nevyrábí se ze 100% ovoce, ale ze 100% koncentrátu. Který je vlastně taková sladká šťáva. Připravuje se tak, že se vymačká nějaká ta šťáva z ovoce, vaří se při vysoké teplotě, ředí se vodou a nakonec se hezky obarví a dosladí cukrem. Takže ne, ať už hubnete nebo se jen snažíte jíst zdravě, tyto džusy nekupujte. Stejně tak je to s ledovými čaji. Zase je to jen sladká voda.

Takovýchto výrobků, které se tváří jako přátelé vašeho hubnutí, ale nejsou, je velká spousta. Jak je poznáte? Jedině tak, že budete pečlivě číst složení. Pokud na vás na předních příčkách koukne cukr, fruktozový, glukozový sirup, palmový olej nebo spousta soli, je to prostě špatně. Nejjednodušší je nakupovat základní suroviny, v nich prakticky nemůžete sáhnout vedle. Chcete müsli? Kupte si vločky. Máte chuť na ovoce? Kupte si čerstvé. Máte chuť na ledový čaj? Uvařte si ho doma a dejte do ledničky. Nejen, že ušetříte vaše těžce vydělané peníze, ale i vaše zdraví.


kam dál?

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.

Jíte zdravě, zmenšili jste porce, jíte z malého talířku a k večeři už jen zeleninu, ale nic se neděje. Ještě tedy pro jistotu přestanete jíst pečivo a koupíte nějaké tabletky, které spalují tuk. Pořád nic. Zkoušíte zadávat do kalorických tabulek, hlídáte vše co sníte, přidáte na cvičení a váha najednou ještě vyleze nahoru. Už máte pocit, že...