Jak na zdravé hubnutí 2: Spánek, stres a motivace.

13.01.2018

V prvním článku jsme probrali, jak nám s hubnutím může pomoci pitný režim a omezení cukru a soli. Dnes se podíváme spíše na na psychickou stránku věci, protože zdravý životní styl a vaši snahu nějaké kilo shodit může pořádně zkomplikovat nedostatek spánku či přemíra stresu. Naopak, pokud si najdete dobrou motivaci, může vás dovést k úspěchu.


Spánek

Hodně pracujete, málo spíte a při tom se ještě snažíte hubnout. Myslíte, že jediný problém je v tom, že jste věčně unavení a že to s pomocí kávy nějak překonáte a nějak to půjde? Bohužel, moc nepůjde.

Co způsobuje nedostatek spánku?

  • vaše tělo není schopné efektivně redukovat tukové zásoby

  • máte větší pocit hladu, chutě na sladké a slané

  • ubývá vám svalová hmota, naopak se zvětšují tukové zásoby

  • samozřejmě se zhoršuje vaše schopnost soustředění, koncentrace, paměť a tak dále

Takže ano, nedostatek spánku vám může při redukci váhy stát v cestě. Bohužel v dnešní době, kdy máme všichni mnoho práce a starostí, není vždy možné se opravdu pořádně vyspat. Ale i tak byste se měli pokusit si na to čas udělat, vyplatí se to.

Stres

Přemíra stresu pro vás ani vaše hubnutí také není zrovna prospěšná. Jistě, nenajde se asi nikdo, kdo by se stresu uměl účinně vyhýbat. Jeho určité množství může být dokonce prospěšné, motivuje vás k větším výkonům a nabudí vás. Když je ho ale moc, působí právě opačně, obzvlášť pokud jste mu vystaveni dlouhodobě. Jak tedy bojkotuje vaši hubnoucí snahu? Vlastně ne úplně tak stres, jako stresový hormon, který je jím vyplavován, tím vás ale teď nebudu zatěžovat.

Co nám přináší dlouhodobá přemíra stresu?

  • zase zvyšuje vaše chutě na kalorická slaná a sladká jídla

  • opět napomáhá ukládání tukových zásob, obzvlášť v problémových partiích

  • stejně jako u spánku, přispívá k úbytku svalové hmoty

  • vliv na vaši schopnost soustředění, náladu a tak podobně, to asi nemusím rozebírat, všichni to dobře známe

Jak se zbavit stresu vám neporadím já ani nikdo jiný. Proto vám spíše doporučím zaměřit se na relaxaci. Na každého zabírá něco jiného. Ideální se samozřejmě zkusit trochu aktivní relax. Vydejte se na procházku do přírody, s rodinou na výlet, jděte si zaplavat nebo zaběhat. Uvidíte, jak vás to nabudí a napumpuje pozitivní energií. Určitě přijdete na něco, co vás bude bavit a přitom si i psychicky odpočinete.

Motivace

Nemyslete si však, že psychika je jen proti vám. Může vám být velice nápomocná, a to v podobě pozitivního myšlení a motivace.

Po novém roce ji má většina z nás až moc. Řekli jste si, že tentokrát opravdu zhubnete, do léta prostě budete štíhlí do plavek, a to vám už nikdo nevezme. Bohužel u většiny z nás tato cílevědomost vydrží jen několik dnů či týdnů, pak opadne a jste tam, kde jste byli.

Proto to chce vymyslet správnou a udržitelnou motivaci a přijít na ty správné důvody, proč by to tentokrát mělo vyjít, ještě lépe, proč to tentokrát prostě a jednoduše vyjde.

Začněte tím, že si nestanovíte moc vysoké cíle. Není moc pravděpodobné, že v létě na pláži budete vypadat jako top modelka nebo jako fitnesska s namakanými břišáky, pokud teď nosíte velikost XXL a slovo cvičení je vám cizí. Je však vcelku jisté, že se můžete na koupališti cítit skvěle, nestydět se, a v plavkách vypadat o moc lépe než loni. Stejně tak je zbytečné si dávat moc vysokou hranici, kolik kg do toho a tamtoho data shodíte, případně, kolik váha bude ukazovat už za měsíc. Protože časem přijdete na to, že hubnutí se prostě naplánovat nedá, a když uvidíte, že se vysněná hmotnost ani zdaleka neblíží, raději s tím seknete.


Nabízím Vám služby certifikované výživové poradkyně a prověřený hubnoucí program, při kterém se naučíte jíst zdravě a shodíte přebytečná kila!


Jaké cíle si tedy dát? 

To máme samozřejmě každý jinak. Uvedu několik z těch, které by vás mohly namotivovat a jsou reálně splnitelné.

Můžete si dát cíle, které nejsou přímo o hubnutí:

Budu jíst zdravěji, pro mé zdraví i pro mé děti, ať mají zdravou maminku.

Začnu cvičit, budu výkonnější, nebudu tolik unavená, víc toho zvládnu.

Budu vařit a nakupovat zdravěji, pro zdraví celé mé rodiny.

Nebo takové ty cíle, které vás vyburcují:

V létě si chci koupit konečně plavky, které mi budou slušet, ne ty jediné, do kterých se vejdu (a rovnou si nějaké najděte, obrázek si ideálně někam uložte nebo vytiskněte).

Stejně tak si můžete najít krásné letní šaty, kalhoty, prostě něco, co se současnou postavou a váhou nosit nemůžete, i když byste tak moc chtěli.

Konečně obléknu ty kalhoty, do kterých se od porodu nevejdu. Hodně z vás nějaký takový kousek v šatníku má, jen se přiznejte. A určitě by bylo fajn ho zase vytáhnout světu na odiv. Nekupujte si však nový kousek velikosti XS. Obzvláště pokud v současné době kupujete oblečení o hodně větší. To by mohlo zafungovat právě naopak.

Kamarádka (manžel, maminka) se minule prořekla, že jsem oplácaná. Já jí ukážu, to bude valit oči, až se mi váha pohne směrem dolů. (jasně, děláme to pro sebe, ale věřím, že toto dokáže také mnoho lidí namotivovat ke snaze a hlavně k tomu se nevzdat).

Hodně také pomůže, když si vypíšete důvody PROČ vlastně zhubnout, ty vás nakopnou vždy, když to budete chtít vzdát. Zase je jen na vás, které si vyberete. Sepište si je na papírek a dejte si je někam, kde je najdete vždy, když to bude potřeba.

  • budu zdravější

  • nebudu se tolik potit

  • budu si moci vybrat oblečení, jaké jen budu chtít

  • budu krásnější

  • nebudu celá zadýchaná, když někam půjdu

  • budu si moci více aktivně hrát s dětmi

  • budu atraktivnější

... je toho opravdu spousta, určitě se vám podaří najít ta, která vám pomohou se nevzdat.

At už si najdete jakoukoli motivaci a jakákoli "proč", přeji vám hodně odhodlání, pozitivního myšlení a aby vám šla cesta za zdravým životním stylem a krásnou postavou co nejlépe.

Pokud potřebuješ poradit, můžeš mě kontaktovat nebo vyzkoušet můj komplexní hubnoucí program pro začátečníky.


Kam dál?

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.

Jíte zdravě, zmenšili jste porce, jíte z malého talířku a k večeři už jen zeleninu, ale nic se neděje. Ještě tedy pro jistotu přestanete jíst pečivo a koupíte nějaké tabletky, které spalují tuk. Pořád nic. Zkoušíte zadávat do kalorických tabulek, hlídáte vše co sníte, přidáte na cvičení a váha najednou ještě vyleze nahoru. Už máte pocit, že...