Jak na zdravé hubnutí 3: Co kupovat a co naopak ne?

20.01.2018

Vítám vás u třetího článku pro ty, kteří si neví rady, jak začít se zdravým stravováním. Už jsme probrali cukr, sůl, pitný režim, i psychickou stránku věci. Dnes na to půjdeme spíše prakticky, takže se mrkneme na to, po čem v obchodě sáhnout, a co tam naopak můžeme s klidným srdcem nechat.

Samozřejmě, nemusíte brát tato doporučení jako dogma. Vždy záleží také na tom, jak potraviny nakombinujete, upravíte a v jakém množství je budete jíst. Ale věřím, že někomu by takovéhle malé shrnutí mohlo pro jeho zdárný start pomoci, takže jdeme na věc.

Co koupit?

Masné výrobky: maso, ryby, vysokoprocentní šunka (90% a více), maso, namleté u řezníka (nebo si můžete namlít sami doma), tuňák ve vlastní šťávě.

Mléčné výrobky: sýry (například eidam, ricotta, cottage, olomoucké tvarůžky, mozzarella,, klidně i další kvalitní sýry, jen je třeba se s nimi kvůli vysokému obsahu tuku trochu mírnit), bílé jogurty (Hollandia, skyr, milko, řecký jogurt), neochucený kefír, tvaroh, zakysaná smetana, šmakoun.

Pečivo: celozrnné rohlíky či chléb, žitné pečivo, špaldové pečivo, knackenbrot.

Přílohy: brambory, rýže (například jasmínová a basmati), batáty, semolinové, celozrnné či žitné těstoviny, pohanka, quinoa, bulgur, čočka, fazole, ovesné vločky.

Oleje: olivový, řepkový, hroznový, kokosový.

Sladké: vysokoprocentní čokoláda, ovoce (v rozumné míře), čekankový sirup.

Oříšky a semínka (nesolené, nepražené), zelenina, vajíčka.

Co nekoupit?

Různé pochutiny: chipsy, solené a pražené oříšky, sladké tyčinky, bonbony, nízkoprocentní čokolády, celkově sladkosti, dorty, zákusky, sladké sirupy na dochucení.

Doslazované a velmi slané mléčné výrobky: sladké a ochucené jogurty a kefíry, tvarohy, tavené sýry, pomazánky.

Sladké pití: sladké limonády, mixy kávy s cukrem a smetanou, sladké čaje, džusy s přidaným cukrem, alkoholické nápoje.

Masné výrobky s nízkým podílem masa: párky, uzeniny, salámy, konzervy s mixem masa, nízkoprocentní šunky, předpřipravené mleté maso (tady je nutné se podívat na složení, ale většinou to není žádná výhra).

Bílé pečivo: rohlíky, pšeničné chleby, croissanty, housky, veka, bílý toustový chléb, celkově bílé mouky. Dále také pečivo "tmavé", "vícezrnné" a podobné, které se nás snaží zmást zdravým názvem.

Instantní jídla: mražená přepřipravená jídla, instantní polévky a omáčky, guláše a různé "dobroty" v konzervách.



Na co si dát pozor?

Nenechte se zmást výrobky, nazývané jako "fitness", "high protein", "fit" a podobně. Vždy je nutné číst složení. Těchto výrobků najdete na trhu opravdu mnoho, ale většina z nich má ke zdravé nebo dokonce fitness stravě opravdu daleko. Jsou to prostě jen reklamní taháky.

Takže raději než "fitness" chléb si kupte prostě a jednoduše celozrnný nebo žitný. Nejen, že vás vyjde levněji, ale v drtivé většině případů je i zdravější.

Dalším tahákem jsou různá musli, kaše a tak podobně, zase s líbivým názvem jako v předchozím případě. Ale když se podíváte na jejich složení, najdete v nich spoustu cukru a samozřejmě i vyšší cenu. Takže je určitě lepší, koupit si obyčejné vločky, ořišky a další věci, co máte v musli rádi, a namíchat si vše doma, ke své spokojenosti.

I když vás to možná překvapí, měli byste si dát tak trochu pozor i na ovoce. Sice je zdravé, ale obsahuje hodně cukrů. To samozřejmě neznamená, že byste ho měli ze svého nákupního seznamu vyřadit. Ale bylo by dobré, hlídat si jeho spotřebu, protože i ovoce moc škodí. Píši to hlavně proto, že teď hodně letí smoothie. Často vídám, že si někdo míchá ovocné smoothie i několikrát denně, což pak samozřejmě může také zavinit to, že přijmete cukrů více, než byste měli, i když si jinak na jeho příjem dáváte pozor.

Doufám, že vám článek pomohl si utřídit, jaké potraviny jsou při hubnutí a zdravém stravování vhodné, a jaké naopak ne. Přeji hodně štěstí a pevné odhodlání při vaší cestě za vysněnou postavou!


Kam dál?

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.

Jíte zdravě, zmenšili jste porce, jíte z malého talířku a k večeři už jen zeleninu, ale nic se neděje. Ještě tedy pro jistotu přestanete jíst pečivo a koupíte nějaké tabletky, které spalují tuk. Pořád nic. Zkoušíte zadávat do kalorických tabulek, hlídáte vše co sníte, přidáte na cvičení a váha najednou ještě vyleze nahoru. Už máte pocit, že...