10 tipů, jak se vyhnout po-Vánočním výčitkám

19.12.2017

Už nějakou dobu se snažíte zhubnout, pracujete na sobě, dáváte si pozor na to, co jíte, ale obáváte se toho, že vaše snaha přes Vánoční svátky přijde vniveč? Návštěvy u známých, oslavy, řízky, cukroví a majonézový bramborový salát se stávají místo radostí strašáky? Tak právě pro vás je tento článek.



1. Vánoce na zdravé vlně nebo klasiku?

První věc je, se rozhodnout, jestli chcete Vánoce prožít ve zdravém a hubnoucím duchu nebo si dát oddych a vrhnout se na klasické cukroví, smažené řízky a další nezdravé nástrahy. Pokud máte vše to nezdravé hrozně moc rádi, a víte, že by vám to chybělo, není důvod se trápit. Předem si však musíte slíbit, že si to nebudete vyčítat a uzavřít sami se sebou úmluvu, že až to všechno skončí, obujete se do toho zase naplno. To by vám mělo uklidnit svědomí, a nic víc nemusíte řešit. Ale jestli už teď víte, že byste se zbytečně přejídali, po večerech se trápili tím, jak budete po Vánocich vypadat a brečeli nad tím, že jste si pokazili svou snahu, je lepší klasiku trochu pozměnit, aby vaše svědomí zůstalo čisté a postava ve skvělé kondici. Takže, jak na to?

2. Zdravější cukroví

Snad kterékoli jídlo se dá předělat na zdravější verzi. A to vcelku jednoduše. Pokud se bavíme právě o Vánočním cukroví, není problém ho udělat z jiné než bílé mouky, a to třeba ze špaldové či jiné zdravější, cukr nahradit oblíbeným sladidlem či proteinem, pokud ho vlastníte. Oblíbenou náhražkou cukru je třeba med, ale pamatujte na to, že když projde tepelnou úpravou, jeho benefity ve formě více vitamínů, se bohužel ztrácí. 

3. Zdravější štědrovečerní večeře

Taková klasika je bramborový salát, kapr a řízek, případně vinné klobásy, to vše obalené v trojobalu a hlavně pěkně vymáchané v oleji, usmažené na pánvi. Když zkusíme popřemýšlet o lehčí verzi, není nic jednoduššího, než majonézu v salátu nahradit bílým jogurtem, případně ji alespoň s jogurtem nakombinovat (ne, manžel si fakt nevšimne, mám to vyzkoušené) a jestli do salátu nedáváte nekvalitní salámy, není v něm nic dalšího, co byste si mohli vyčítat.

Obalované ryby či řízky také nejsou problém, stačí vynechat smažení na oleji a šoupnout je na pečící papír do trouby. Pro obalování doporučuji použít kukuřičnou strouhanku.

4. Rodinné návštěvy plné nástrah

Dalším strašákem mohou být rodinné návštěvy a oslavy s kamarády. Spousta lákavých dobrot a alkoholu. Osobně bych se s tímto nestresovala a dala si to, na co máte chuť, jen v rozumném množství, nic se přeci nemá přehánět, a vzala si to jako "cheat day". Samozřejmě, jestli máte babičkám a tetičkám vůli vysvětlovat, že bojujete s váhou, takže si ty chlebíčky opravdu nedáte, držím vám palce, ale z mé zkušenosti je to spíše stresující a hlavně marný boj. Přeci jen, přiznejme si to, ten oběd u babičky, i když pekelně nezdravý, je i pekelně dobrý.

5. Chce to i nějakou aktivitu

Nejen pro fyzickou, ale i psychickou pohodu je skvělé se přes svátky hýbat. Nikdo vás ale nežene do posilovny a nenutí překonávat sebe sama. Kam to jde, si dojděte pěšky. Jedete za rodinou, která bydlí nedaleko? Zkuste tam dojít pěšky. Pokud to nejde, vyražte alespoň po společné oslavě na menší procházku do přírody. Uvidíte, že to bude skvělý relax, příjemný sváteční zážitek, plus si nemusíte vyčítat tu svíčkovou, co byla k obědu.

6. Všeho moc škodí

Hlavním problémem většiny lidí v průběhu svátků není ani tak to nezdravé jídlo, ale spíše jeho množství. Přes rok se krotí, hlídají se, ale jak jde o různé sešlosti a oslavy, nedokáží se udržet na uzdě. Jasně, dejte si něco dobrého, ale nemusí toho přeci být na kila. Že jsou u rodičů chlebíčky, které jste už dlouho neměli? Nevzdávejte se jich, nezakazujte si je, protože pak vám rupnou nervy a sníte jích více než je zdrávo. Jděte na návštěvu už s tím, že si ten maminčin výtečný guláš dáte, užijte si ho, jen ne s šesti, ale jen se třemi knedlíky a pro klid v duši si pak večer doma trochu zacvičte. To, že si u známých dáte pár chipsů, vás ani vaši snahu taky nezabije. Jen jich prostě nesmí být celý pytel.

7. Žádný stres

Jak už určitě všichni víte, velkým zabijákem hubnutí je stres. Takže, i když vše nepůjde podle plánů, netrapte se tím. Že je doma zmatek a bordel? Děti křičí, řízky se připálily a manžel vám zase zapomněl koupit dárek? Nevadí, nic z toho není závratně důležité. Zkuste si zachovat klid a pohodu, vždyť i Vánoce jsou prakticky dny, jako každé jiné, a hlavně, ono to nějak dopadne.

8. Užijte si volno, dejte si relax

Neodmyslitelným plusem Vánočních svátků, tedy u většiny lidí, je to, že nemusí do práce. Jak tento čas ale využít? Péct kila cukroví, vyvářet rodině, mýt okna a provádět generální úklid? Ne! Dejte si pauzu. Pokud máte děti, není to až tak jednoduché, já vím, ale zkuste to. Přehoďte chvíli starosti na partnera (zní to trochu sobecky, ale co). Vyspěte se, udělejte něco, co už jste dlouho chtěli udělat, ať už je to přečíst si pěknou knížku, dlouze se vyspat nebo jen tak odpočívat.

Druhou věcí je naopak právě i čas, strávený s partnerem. Využijte toho, že jste doma oba, udělejte si na sebe čas, užijte si jeden druhého, ne vždy je to s prací pořádně možné. Neseďte tupě u televize, vyražte do přírody nebo se projeďte na sáních jako za mlada (to mě teď jen tak napadlo :D ). Vánoce opravdu nejsou o tom, aby vše bylo dokonalé, domácnost sterilně čistá a kapr na pánvi, věřte mi, že fakt ne, a jestli vám tchýně bude mít ta špinavá okna nebo málo druhů cukroví za zlé, to vám vrásky dělat nemusí (původně jsem chtěla napsat "pošlete ji k čertu", ale nechci nikoho urazit :)

9. Pro klid v duši si vytvořte bojový plán

Pro chronické stresaře, kteří se bojí, že Vánocemi celou snahu zazdí, neudrží se na uzdě a budou muset začínat zase od začátku, je tu vcelku jednoduchá rada, kterou jsem zmiňovala již na začátku. Udělejte si plán. V klidu si sedněte s kávou (vínem), cukrovím (ať už zdravým nebo nezdravým), a promyslete, jak to bude po svátcích. Jak se vrhnete na zdravou stravu, co v jídelníčku změníte, čeho chcete dosáhnout? Co a kde budete cvičit? Zkusíte doma nějaký nový cvičební program? Mrkněte na něj na youtube, na jeho výsledky a průběh. Není ve vašem městě nějaká nová cvičební aktivita? Zkontrolujte webovky fitness center a vyberte si, co by se vám tak líbilo. Stanovte si plán, začněte se na něj těšit. 

Pak, až vaše vůle povolí, a u babičky do sebe nasypete talíř jejího neodolatelného cukroví, tak si vzpomenete na to, co vás čeká, jaké budou výsledky, jak vás to bude bavit a jak to bude super. To by vaše výčitky mělo zmírnit, případně je tu velká možnost, že vás to od cukroví a dalších neřestí odradí, protože už se předem budete cítit hrozně sportovně a zdravě. Jo, teď se asi smějete, ale na hodně lidí to takto opravdu funguje. Už jen to, že jsou přesvědčení o tom, že budou jíst zdravě a cvičit, vědí jak, těší se na to, a přemýšlí o tom, působí to na ně tak, že s tím podvědomě začnou (ano, jsem ten případ). Určitě jste už někde četli, že hubnutí je v hlavě :)

10. Vykašlete se na všechny rady a veškeré hubnutí

Poslední radou se vracím k té první. Pořád je tu možnost, se na hubnutí, veškeré mé rady a internetová moudra vykašlat. Stejně tak, jako z ničeho nic za týden, dva nezhubnete, tak naštěstí ani neztloustnete. Nebojte, hřešení přes svátky netrvá věčně, a jednoduše se vrátíte zpět do akce, ke zdravému životnímu stylu a opravdu nenaberete spoustu kil navrch. Pravděpodobnější je, že z nezdravého jídla budete nafouknutí a zavodnění, což sice vaši váhu nepotěší a vás vizuálně už vůbec ne, ale na druhou stranu se toho rychle dokážete zbavit.

Ať už se rozhodnete jakkoli, budete jíst zdravé cukroví či koupat kapra v pánvi, hlavní je, si svátky užít v pohodě a bez stresu. Pěkně vypadat a mít krásnou postavu je sice skvělá věc, ale není to v životě to hlavní. Proto vám přeji hlavně zdraví a splnění všech vašich snů. (A samozřejmě pevné nervy na rodinných oslavách).  


Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.

Jíte zdravě, zmenšili jste porce, jíte z malého talířku a k večeři už jen zeleninu, ale nic se neděje. Ještě tedy pro jistotu přestanete jíst pečivo a koupíte nějaké tabletky, které spalují tuk. Pořád nic. Zkoušíte zadávat do kalorických tabulek, hlídáte vše co sníte, přidáte na cvičení a váha najednou ještě vyleze nahoru. Už máte pocit, že...