Čím sladit místo klasického cukru?

09.11.2018

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a čaj, udělat domácí zmrzlinu, upéct bábovku nebo dortík. Jen je nutné nahradit v nich "obyčejný" bílý cukr zdravějšími variantami. Ale jakými ano a kterými naopak ne?

Čím sladit?

Čekankový sirup - je vyrobený z kořene čekanky, má vysoký obsah vlákniny (sladivou složkou není cukr, jako u ostatních sirupů, ale právě vláknina). Obsahuje minimum cukru, má nižší energetickou hodnotu. Seženete ho v některých hypermarketech (například Albert, Tesco, Kaufland), drogeriích (DM a Rossmann) nebo za příznivější cenu na internetu, kde můžete koupit i větší balení.

Sukralóza - je až 600x sladší než sacharoza (cukr). Najdete v obchodech, buď v sypké formě nebo granulované. Za sebe můžu doporučit tekutou formu: Flavdrops - sladidlo ze sukralózy, které se prodává v mnoha příchutích a hodí se nejen na oslazení sladkých dezertů a sladkých jídel, ale třeba i do vody či kávy. Flavdrops koupíte na internetu nebo ve fitness obchodech. Prodává se v lahvičce s kapátkem. Pro oslazení stačí opravdu jen pár kapiček, takže vám vydrží hodně dlouho.

Xylitol - "březový cukr", oproti klasickému cukru neškodí zubům, naopak působí příznivě, a má nižší kalorickou hodnotu. V obchodech ho moc často nepotkáte, zase je lepší se podívat na internetu. Používá se stejně jako bílý cukr. Dávkování musíte vyzkoušet podle svých zvyklostí, každý sladíme jinak.

Erythritol - jedná se o cukerný alkohol, má nízký obsah kalorií a nízký glykemický index. Na pohled je velmi podobný bílému cukru, nezvyšuje hladinu cukru v krvi. Zase se používá stejně jako bílý cukr.

Stévie - se vyrábí z tropické rostliny Stévie (ano, to nebylo moc překvapující), má vysokou sladivost. Je téměř nekalorická, nepřispívá k tvorbě zubního kazu. Najdete ji ve většině obchodů, ve složení je často označena jako steviol-glykosidy. Před nákupem velkého balení ji však nejdřív zkuste ochutnat, má specifický "ocásek", který ne všem chutná.



Čím nesladit?


Třtinový cukr - pořád se jedná o klasický cukr, jen jinak zpracovaný. Takže je z hlediska hubnutí úplně jedno, zda použijete tmavý nebo světlý.

Med - mnoho lidí nahrazuje cukr medem, protože si myslí, že je pro redukci tuků vhodnější. Bohužel není, obzvlášť pokud projde tepelnou úpravou, mizí i jeho zdravotní benefity. Med samozřejmě nějaké vitamíny obsahuje, ale pokud se snažíte hubnout a cukr omezit, není to nejlepší volba.

Sirupy z agáve, datlové, rýžové a podobné - jediný sirup, který vám opravdu můžu vřele doporučit je výše uvedený čekankový. Další z těchto sirupů jsou zase jen obdobou cukru, pro hubnutí nevhodné. Vím, že v současné době jsou velmi populární a propagované, ale nenechte se zmást a čtěte složení, uvidíte sami.

Produkty...se sladidly ze stevie, čekanky atd. - v obchodech najdete i spoustu sirupů a sladidel, která si hrají na zdravá a přitom zdravá nejsou. Na obalu mají zmínku třeba o stevii, ale ve složení jí je jen směšné množství. Proto ještě jednou radím, čtěte složení a nevyhazujte zbytečně své peníze.


Nejnovější články:

 

Rozhodli jste se do toho tentokrát jít naplno a konečně zhubnout. Načetli jste co se dalo, a chystáte se to rozjet ve velkém. Na co si ale dát pozor abyste hned na začátku nedělali zbytečné chyby, díky kterým by hubnutí nemuselo fungovat a celá akce vás brzy přestala bavit?

Hodně lidí si do nového roku dá předsevzetí, že konečně shodí přebytečná kila. Většina z nich ale hubnutí brzy vzdá nebo ho odloží s tím, že neví, jak jít na věc, zleniví nebo je to prostě a jednoduše nebaví. Jak tedy úspěšně začít, aby vám počáteční zápal vydržel?

Už nějakou dobu se snažíte zhubnout, pracujete na sobě, dáváte si pozor na to, co jíte, ale obáváte se toho, že vaše snaha přes Vánoční svátky přijde vniveč? Návštěvy u známých, oslavy, řízky, cukroví a majonézový bramborový salát se stávají místo radostí strašáky? Tak právě pro vás je tento článek.