Hubnoucí výzva 5: Zelenina, ovoce

13.10.2018

Všichni určitě víte, že je zelenina velmi zdravá, a je doporučováno ji jíst každý den díky vysokému obsahu vitamínů, v ní obsažených. Jak nám ale může pomoci s hubnutím, je pro něj opravdu tak důležitá, jak mnozí tvrdí? A jak je to s ovocem, pomáhá i ono hubnout nebo je to jen mýtus?

Zelenina

Benefity zeleniny ve vašem jídelníčku

  • má mnoho vitamínů, takže pozitivní vliv na vaše zdraví

  • mimo vitamínů obsahuje i spoustu dalších minerálů, tudíž vliv i na vlasy, kůži, pleť

  • obsahuje vlákninu, takže upravuje zažívání (nebudete mít nafouklé bříško)

  • právě díky obsahu vlákniny vás jídlo se zeleninou déle zasytí

Kolik?

Určitě vás zajímá, kolik zeleniny tedy sníst. Zeleninu byste si ideálně měli přidat ke třem jídlům denně. Není ale nutné konzumovat zeleninu jen čerstvou. Počítá se i zelenina, kterou si přidáte třeba do polévky, omáčky, uvaříte k masu a tak podobně. Využít můžete i mraženou zeleninu, ale vždy čtěte složení, není vhodné aby byla dosolovaná, doslazovaná a byla v ní zbytečná chemie. Samozřejmě tepelnou úpravou můžete přijít o některé vitamíny, které obsahuje, na druhou stranu spoustu v ní dál zůstane, spolu s minerály a vlákninou. Přesnou gramáž nejde říct, je to jako vždy i podle toho, jak jste vysocí, kolik vážíte, kolik zeleniny jste zvyklí jíst a tak dále. Pro účel naší výzvy si tedy určíme jednoduchý cíl, abyste nemuseli nic vážit a dlouze zkoumat:


PŘIDAT ZELENINU MINIMÁLNĚ KE TŘEM JÍDLŮM DENNĚ,

Z TOHO ALESPOŇ JEDNOU V SYROVÉM STAVU


Jakou?

Existuje mnoho druhů zeleniny. Některá je velmi sladká, další nemá skoro žádné kalorie a další je ta, co vám prostě vůbec nechutná :) Jednoduše vybírejte zeleninu podle toho, jaká vám chutná. Nenuťte se jíst brokolici, jen proto, že v nějakém článku se psalo, že je na hubnutí ideální. Střídejte druhy zeleniny podle toho, kterou máte rádi a také podle sezony. Vyhněte se zelenině, která k nám putuje v kamionu dvakrát kolem světa a dokonce v něm i zraje. V zimě je určitě lepší si koupit klasickou mrkev než umělohmotná rajčata bez chuti.

Zelenina jako příloha?

Hodně lidí si myslí, že když přílohy, jako jsou brambory, rýže nebo těstoviny vymění za zeleninu, půjde jim hubnutí snáze a lépe. Jistým způsobem je to pravda. Sníží svůj denní příjem - tedy můžou začít hubnout. Jak už jsem ale psala v jednom z předchozích článků, takhle to dlouhodobě nefunguje. Tělo komplexní sacharidy ve formě celozrnného pečiva, brambor a dalších příloh prostě potřebuje. Pokud mu je nebudete dávat, budete unavení, nervozní, bude vás bolet hlava a časem se i hubnutí zastaví a vy dojdete do fáze, že se budete bát sníst jednu bramboru nebo plátek chleba, abyste hned neměli kilo navíc. Takže takhle ne. Samozřejmě, když si k obědu dáte kopu zeleniny, nebudete potřebovat tak velkou hromadu brambor jako obvykle, protože zelenina vás pěkně zasytí. Není tedy problém přílohy ubrat, problémem je ji úplně vynechat.


ZELENINU SI PŘIDÁVEJTE K JÍDLŮM - NE ALE JAKO CELKOVOU NÁHRADU PŘÍLOHY ČI PEČIVA


JÍDELNÍČEK NA MÍRU

  • zhubněte snadno bez odříkání a hladovění
  • jídla a kombinace pro celou vaši rodinu
  • bez nutnosti vše vážit a počítat
  • nemusíte jíst nic, co nemáte rádi
  • není nutné dokupovat žádné přípravky a doplňky

Ovoce

Teď si ještě něco málo povíme o ovoci. Mnoho lidí si myslí, že vzhledem k tomu, že v něm jsou vitamíny, mohou ho jíst v neomezeném množství. Je ale třeba si uvědomit, že ovoce je z vysoké části pouze cukr. Pokud chcete jít do hubnutí opravdu na plno, doporučuji tedy si příjem ovoce hlídat. Přesně opačně než je toho u zeleniny, protože když budete jíst ovoce moc, může i to být důvod k tomu, že přibýváte na váze (samozřejmě spolu s dalšími nešvary v jídelníčku). Pro naši výzvu si tedy stanovíme jistou hranici dvou kousků za den (pokud jde o malé ovoce jako maliny, jahody, borůvky, budeme brát jednu hrst jako kousek). Jaké ovoce si vyberete, je zase jen na vás. V tom vám radit nebudu, vybírejte podle chutí a jaké je zrovna dobře k sehnání.


OVOCE SI DÁME MAXIMÁLNĚ DVA KOUSKY ZA DEN


Další věcí, na kterou bych vás u ovoce chtěla upozornit je to, že pro náš účel není vhodné jíst ho samotné. Kus banánu se opravdu nepočítá jako svačina. To už si raději nedávejte nic a pokračujte pak s větším následujícím jídlem. Samotný kousek ovoce vám krom pár vitamínů a spousty cukru prostě nic nedá, jen vám zahýbe cukrem v krvi, a za chvíli budete mít hlad a chutě na sladké. Takže jestli chcete mít ovocnou svačinku, zkombinujte ho ideálně s nějakou bílkovinou. Prakticky by to mělo vypadat tak, že si dáte třeba jogurt (tvaroh), který si dosladíte ovocem, uděláte si koktejl z tvarohu (mléka, jogurtu, kefíru) a do něj právě ovoce přidáte. Když takovou svačinu doplníte ještě o nějaká semínka, oříšky nebo trochu vloček, máte hned plnohodnotnou svačinu po které nebudete do deseti minut zase hladoví. Takže další výzvou pro vás bude:


NIKDY NEJÍST OVOCE SAMOTNÉ


Další výzvu tedy máme, kdyby vás napadly nějaké dotazy, můžete mi napsat nebo nadhodit dotaz v naší skupince. Přeji úspěšné hubnutí a budu se těšit u další výzvy.


Nejnovější články:

 

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

Tentokrát pro vás mám tak trochu jinou výzvu. Už po druhé se podíváme na pohybovou aktivitu. O tom, že je prospěšné hodně chodit už víte, ale určitě neuškodí ještě nějaké cvičení přidat. Které si ale vybrat?

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.