Jak na zdravé hubnutí 1: Pitný režim, cukr a sůl.

07.01.2018

Nový rok začal a vy jste se rozhodli už konečně se sebou něco udělat. Do léta sice času dost, ale zbavit se přebytečných kil prostě nejde hned. To je vlastně hned první věc, kterou byste si měli uvědomit. Opravdu neexistuje ani zázračný prášek ani dieta, díky které jde rychle a přitom zdravě hubnout bez veškeré snahy a celkové změny stravování. Proto je ideální na to jít postupně, dát tomu čas a trpělivost.

Jak tedy začít, aby vám snaha vydržela co nejdéle a tentokrát jste to konečně dotáhli do šťastného konce?

Pitný režim

Věděli jste, že byste denně měli vypít cca 30-40 ml vody na kilo své váhy? Pokud vám to přijde hrozně moc, a doteď jste byli zvyklí pít opravdu málo, je nejjednodušší si zvykat postupně. Mějte sklenici s vodou na viditelném místě, ať si na pití vzpomenete. Existují i různé mobilní aplikace, které vám pitný režim připomenou.

A proč tedy vlastně dodržovat pitný režim?

  • hydratuje organizmus

  • díky hydratací zlepšuje i stav kůže (působí na celulitidu a různé kožní problémy)

  • urychluje metabolismus, což samozřejmě všichni při hubnutí chceme

  • pomahá detoxikaci a "odvodnění" organizmu (ne, opravdu nejsou nutné žádné prášky)

  • vylučuje škodlivé látky z těla

Tyto benefity určitě za tu trochu snahy naučit se lépe pít stojí. Nehledě na to, že je to jednoduchá věc, a zvyknete si opravdu rychle.



Omezení cukru a soli

I když si to mnoho z vás třeba neuvědomuje, velké množství soli a cukru je i tam, kde byste je nečekali. Napřiklad v pečivu, "ovocných" jogurtech a džusech, "zdravém" musli a tak dále.

Prvním krokem je přestat pít sladké nápoje a džusy. Ne, opravdu neobsahují jen samé ovoce, jak se nám snaží reklamy namluvit. Omezit a časem úplně vypustit cukr do kávy nebo čaje. Bohužel si moc nepomůžete, když si tam začnete dávat tmavý cukr nebo například nějaký z teď tak moderních sirupů (datlový, sirup z agave,..). Zjednodušeně je to všechno prostě cukr.

Čím tedy sladit? Pokud si čaj nebo kávu bez cukru představit, můžete vyzkoušet stévii, sukralozu, xylitol, flawdrops nebo teď velmi oblíbený čekankový sirup.

Druhým krokem může být například to, že začnete kupovat místo sladkých jogurtů ty neochucené a něco dobrého zdravého si do nich přidáte sami. Kakao, skořici, ovoce, kokos, určitě přijdete na spoustu zdravých a chutných kombinací.

Jak omezit sůl je asi zřejmé. Prostě méně solit a vyhýbat se mixům koření, ve kterých je hlavní složkou většinou právě sůl. Nekupovat přesolené brambůrky, arašídy a podobné pochutiny, tavené sýry a instantní pokrmy, uzeniny.

Zase si uvedeme pár důvodů, proč je dobré sůl omezit:

  • sůl zadržuje vodu v organizmu, pokud ji budete přijímat méně, tělo se začne vody zbavovat

  • můžete se tedy těšit například na zmírnění otoků

  • pak může dojít ke snížení váhy, ne proto, že by zmizely tuky, ale právě výše zmíněná zavodněnost, i když to tedy není o ztrátě tuku, můžete se těšit na zplasknutí břicha, zdravější a štíhlejší vzhled

  • dále sůl zvyšuje tlak a údajně i chuť k jídlu, což jsou určitě také silné argumenty

Tato změna je už o něco náročnější než první bod o pitném režimu, ale věřte, že to stojí za to. Nemusíte se vzdávat sladkého. Jen si něco dobrého vytvořte doma, a cukr nahraďte něčím jiným. Můžete si takto upéct sušenky, koláče, dortíky, co vás jenom napadne, takže nebudete mít pocit, že vás hubnutí a zdravá strava omezuje a nemůžete si nic užít.

Tak co, kdo jdete na to a zkusíte tyto drobné změny pomalu zařazovat už od zítra? Již brzy se můžete těšit na další díl rad pro začátečníky. Zatím vám přeji hodně zdaru a pevné odhodlání.

Kdo by chtěl, může se připojit do naší skupinky na Facebooku o hubnutí, receptech a zdravé stravě.


Kam dál?

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.

Jíte zdravě, zmenšili jste porce, jíte z malého talířku a k večeři už jen zeleninu, ale nic se neděje. Ještě tedy pro jistotu přestanete jíst pečivo a koupíte nějaké tabletky, které spalují tuk. Pořád nic. Zkoušíte zadávat do kalorických tabulek, hlídáte vše co sníte, přidáte na cvičení a váha najednou ještě vyleze nahoru. Už máte pocit, že...