Jak na zdravé hubnutí 6: Přípravy, úpravy a ochucování jídel.

16.02.2018

Z minulých článků už víme, jaké potraviny zvolit, co nakoupit a co naopak ne, a také, kolik čeho za den sníst.

Jak ale takové správné jídlo připravit a na co si dát pozor?

Právě o tom je dnešní článek.


Tepelné úpravy jídel

Smažení na pánvi

Pro tuto akci vám pro začátek poradím, pořídit si kvalitní pánev, ideálně s nepřilnavým povrchem. Můžete pak smažit, co je libo, bez oleje a starostí, že se vám jídlo připálí.

Pokud už tedy olej použijete, doporučila bych s ním šetřit a hlavně dobře vybírat. Na smažení je ideální použít olej řepkový, přepuštěné máslo, olivový olej z pokrutin (pomace), v malém množství klidně i sádlo.

Pečení v troubě

Zase, jako v předchozím případě, je fajn péct bez oleje. Nejjednodušší je použít pečící papír, například sekanou a další pokrmy z masa stačí trochu podlít vodou, pustí šťávu.

Další

Dalšími možnostmi je vaření na páře, případně ve speciálním parním hrnci, nebo na grilu. K tomu asi pokyny nejsou nutné.


Nabízím Vám služby certifikované výživové poradkyně a prověřený jídelníček, při kterém se naučíte jíst zdravě a shodíte přebytečná kila!


Přípravy jídel

Obalování

K obalování můžete použít hrašku, kukuřičnou strouhanku či strouhanku z celozrnného pečiva.

Zahušťování

Zde stačí klasickou bílou mouku nahradit moukou špaldovou (či jinou zdravou), rozmixovanými vločkami, nastrouhanou bramborou, hraškou, kukuřičným (bramborovým) škrobem nebo už ze začátku do připravovaného jídla přidat více zeleniny, což je ideální řešení.

Pečení

Pokud rádi pečete, nemusíte se toho vzdávat, jen je dobré zase vybrat nějakou z celozrnných zdravých mouk. Například výše zmíněnou špaldovou, žitnou, pohankovou, ovesnou (rozmixované vločky).

Dochucení pokrmů

Slazení

Nejdříve si povíme, co vynechat.

Klasický bílý cukr, třtinový cukr a další cukry, které sice mohou znít zdravě, ale pořád to jsou jen cukry. Různé, teď tak moderní sirupy (agáve, datlový). Úplně ideální bohužel není ani med, protože pokud projde tepelnou úpravou, máme prakticky zase jen klasický cukr.

Čím tedy sladit?

Doporučuji sukralozu (např. Flavdrops), xylitol, stévii, čekankový sirup.

(Možná vás ty názvy trochu děsí, ale většinu těchto sladidel najdete v nejbližším větším obchodě).

Solení

Jak už jsme si řekli v prvním článku, solení se nemusíte vzdát, ale je dobré ho omezit a hlavně si uvědomit, že sůl na vás čeká i v pečivu, sýrech, šunce a tak podobně.

Koření

Tady vybírejte opravdu podle chuti, jen si dejte pozor na to, aby koření nebylo dosolované. Různé mixy typu grilovací koření mají jako hlavní složku sůl.

Vím, že dnešní článek byl kratší a stručnější, ale po minulém povídání o "makrech" jsem vás nechtěla zbytečně zahltit. Pokud budete mít jakékoli dotazy, můžete mě kontaktovat a brzy se můžete těšit na další článek.

Přeji vám mnoho nejen hubnoucích úspěchů!


Hrozně moc byste chtěli shodit kila navíc, ale prostě to nejde. Nemůžete se odhodlat začít, nevíte čím začít, prostě vám to přijde celé hrozně složité. Bojíte se, že budete muset jíst věci, které vám nechutnají a pořádně sportovat, což vás ani trochu nebaví. Nebojte, tohle trápí hodně začínajích a není důvod si hubnutí hned ze začátku znechutit....

Možná vás to překvapí, ale většina lidí nemá kila navíc proto, že by jedla moc, ale naopak proto, že jí málo a nevyváženě. Takže když začnou jíst ještě méně, možná dostanou tělo do ještě většího šoku, a nějaké to kilo půjde dolů, ale z dlouhodobého hlediska nevyhrají. Tělo si totiž začne ukládat ještě větší tukové zásoby, metabolismus se zpomalí a...