Jakým cvičením začít pro zdárné hubnutí?

03.04.2018

Hlavní, co je třeba mít na paměti je, že nejdůležitější věc pro vaše úspěšné hubnutí je mít správně nastavené stravování. Jíst zdravě, dostatečně a vše potřebné. Pokud budete cvičit sebevíc, ale jíst špatně, tak se vysněné postavy prostě nedočkáte.

Více povídání o správném stravování najdete v mých článcích o jídle.

Cvičení vám ale v hubnutí může velmi pomoci, a co víc, krásně vám vytvarovat postavu. Jaké si ale pro začátek vybrat? O tom je dnešní článek.

Jste začátečník, nikdy jste se pořádně nehýbali.

V tomto případě vám doporučím začít jednoduše chůzí. Nekupujte žádné drahé přístroje a pomůcky, prostě nazujte kecky, vyražte na procházku, kam to jen jde, dojděte pěšky. Případně zkuste běh či kolo, nemusíte hned ujet nebo uběhnout spoustu kilometrů, nezkoumejte zevrubně svou tepovou frekvenci, prostě se pomalu ale jistě začněte hýbat. Vaše tělo si na pohyb rychle zvykne a vy budete moci postupně svou aktivitu navyšovat. Co si vyberete dál, to je jen na vás. Jestli nemáte žádná zdravotní nebo velké váhové omezení, nemusíte se bát prakticky ničeho. Zjistěte, jaké jsou ve vašem okolí možnosti, případně jaké aktivity provozují vaši přátelé a jděte do toho. Vyzkoušejte co nejvíce druhů cvičení, uvidíte, že se vám určitě něco zalíbí. Nejlepší pohyb na hubnutí je ten, který vás bude bavit a budete se mu dlouhodobě věnovat bez toho, abyste se trápili, že zase musíte cvičit a brzy se na to vykašlali. Neřešte, u čeho spálíte nejvíc kalorií nebo v jakém pásmu se držet, pro začátek je to prostě zbytečné. Hlavní je, si na pohyb zvyknout a svým způsobem si ho zamilovat.

Máte vyšší nadváhu.

Pokud máte navrch více než jen pár kilo, tak první, na co si musíte dát pozor, jsou vaše klouby, které by při některých sportech mohly trpět. Vyhněte se hlavně poskakování, běhání a aktivitám, u kterých byste si mohli ublížit. Zase, jako v předchozím případě, doporučuji začít chůzí. Možná vám to přijde zvláštní, ale je to pro vaše tělo přirozený pohyb, který je pro vás na hubnutí ideální, nemusíte k němu dokupovat pomůcky a je to i skvělý relax po práci a stresu. Pak za sebe mohu velmi doporučit plavání, ale to je spíše o tom, jestli se cítíte na to, jít do bazénu, a jak dobrý plavec jste. Dále se můžete vrhnout na cvičení s vlastní vahou. Existuje mnoho komplexních cviků, které vám pomohou zvýšit podíl svalové hmoty, nastartovat hubnutí a zlepšit kondici. Stačí zadat dotaz na youtube, a vyjede vám spousta videí, podle kterých si můžete zacvičit. Pokud máte nějaká zdravotní omezení, je dobré se o své plánované aktivitě poradit s vaším lékařem, aby zvážil její vhodnost právě pro vás.


Výživové poradenství pro zdravé a trvalé hubnutí. Jsem certifikovaná výživová poradkyně a ráda vám pomohu dosáhnout vaší vysněné postavy.


Jste krátký čas po porodu.

Asi je vám jasné, že není dobré se brzy po porodu moc přepínat. Přeci jen, tělo má ještě dost starostí s tím, aby se vrátilo do původní kondice, a mnoho svalů je oslabených. První věcí je, že byste měli zjistit, zda nemáte diastázu (rozestup břišních svalů), to můžete zjistit jednoduchým testem doma, návod na to najdete zase třeba na youtube. Dále začněte se cviky na posílení pánevního dna, hlubokého stabilizačního systému a core. Naopak se zcela vyhněte posilování břicha a nadměrnému poskakování. Postupně můžete přecházet buď na cvičení, na které jste byli před těhotenstvím zvyklí, nebo hledat něco, co vás bude bavit. Zase ale nezačínejte ničím extra náročným, pomalu náročnost navyšujte. Jako v předchozím případě můžete začít s komplexními cviky s vlastní vahou, procházkami, během a jednoduše si najít to, co vás chytne, a u čeho vydržíte.

Maminka na plný úvazek, co se nedostane z domu.

Nemyslete si, že když máte malé dítě a nemáte hlídání, tak je vše ztracené. I cvičením jen doma se dá vytvarovat krásná postava. Vše závisí na vaší kondici a na tom, co by vás tak bavilo. Na internetu najdete spousty cvičebních videí, i celých fitness programů. Z populárních trenérů mohu doporučit třeba Shauna T., Zuzku Light nebo Jillian Michaels. Dále kanál Fitness Blender na youtube, kde najdete mnoho inspirace. Samozřejmě se nemusíte fixovat jen na fitness programy, pokud vás baví joga, najděte si videa o jejím cvičení, jestli jste spíše na silový trénink, stačí pořídit domů například činky, kettlebell, odporové gumy a jste připraveni jít na věc. Hodně maminek problém se cvičením řeší tak, že si koupí například rotoped nebo podobný "věšák", který je baví tak týden, pro efektivní spalování na něm musí trávit spoustu času, a za měsíc už jen překáží v obýváku. Nevymýšlejte, jaký stroj koupit. To vás opravdu nespasí. Například u výše zmíněných fitness programů vám stačí cca 20 - 30 minut 5x týdně, máte odmakáno, a výsledky zaručeny. Stejně jako v předchozích případech, nejlepší pohyb pro vaše hubnutí je ten, co vás bude bavit. Takže stačí najít, co by to tak mohlo být, a obětovat těch 30 minut denně, kdy vám dítě na chvíli usne nebo vypustíte jeden díl oblíbeného seriálu :)



Zase si neodpustím jednu závěrečnou radu. Nehledejte zkratky ve formě zázračných strojů, hubnoucích legín, gelů a podobných hloupostí. Jednoduše zdravě a dostatečně jezte, a v rámci možností se hýbejte. O ničem jiném zdravý životní styl a hubnutí není. Nepotřebujete ani zázračné tabletky a spalovače tuků, ani různé pomůcky, co "prakticky cvičí za vás", třeba proto, že vám vibrují na břiše. Všechno jsou to hlouposti. Jděte do toho naplno, najděte si, co vás bude bavit, a uvidíte, že výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.

Všem vám přeji pevnou vůli, spoustu spálených kalorií a hlavně dobrou náladu.

Kam dál? Podívej se na mé další články:

 

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

Tentokrát pro vás mám tak trochu jinou výzvu. Už po druhé se podíváme na pohybovou aktivitu. O tom, že je prospěšné hodně chodit už víte, ale určitě neuškodí ještě nějaké cvičení přidat. Které si ale vybrat?

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.