Motivace: Tipy, jak ji získat a udržet.

28.10.2018

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.


Tužka a papír do ruky

Začneme tipem, který se mně a mým klientkám, osvědčil nejvíce. Je to soupis toho, pro vlastně chcete zhubnout. Každý máme ke zdravějšímu životnímu stylu a redukci tuku nějaké důvody. Pro někoho to mohou být věci čistě ohledně vzhledu (vypadat lépe, nosit hezčí oblečení), pro dalšího zase zdravotní benefity (přestanou mě bolet kolena a zatočím s vysokým tlakem). Ať už je to pro vás cokoli, je dobré si to vypsat na papír, který si pečlivě uschováte. Pomůže vám totiž v čase krize, kdy všechno snažení budete chtít zdát. Neklaďte si číselné a nereálné cíle (za měsíc shodím deset kilo), takové prohlášení by pro vás mohlo být z dlouhodobého hlediska naopak demotivační. Vypište si tedy, co nejvíce plusů, které vám vaše snaha přinese. Pro mě to třeba bylo to, že budu vypadat lépe, budu stačit mému akčnímu synovi, v létě si koupím nějaké pěkné oblečení a už se nebudu potit jen při chůzi na autobus. Fantazii se meze nekladou, váš seznam nemusí vidět nikdo jiný než vy, takže se nebojte napsat naprosto cokoli. Až vám hubnutí poleze krkem a budete si říkat, proč to vlastně děláte, tento seznam bude tou správnou injekcí, která vás donutí pokračovat.


Fotoabum

Tento postup není vůbec tak příjemný, jako ten předchozí, na druhou stranu má v rámci motivace skoro totožnou úspěšnost, takže se určitě vyplatí ho vyzkoušet. Pravidelně se foťte, třeba jednou do měsíce, a fotky si schovávejte v nějaké složce v telefonu či počítači. Zase je nemusíte nikomu ukazovat, jsou jen pro vás. Nejlépe vám poslouží fotografie vždy na stejném místě, když se povede i ve stejném oblečení, bude to úplně nejlepší. I když se vám do focení nechce, určitě doporučuji se trochu vyhecovat a fotku udělat. Nejen, že na fotografiích jsou pak nejlépe vidět vaše pokroky (i v době, kdy se váha tváří, jako že se jí vaše hubnutí netýká), ale také je to skvělý důkaz toho, co jste dokázali. Mně osobně třeba první fotka ve spodním prádle motivovala až až, pořád jsem si říkala, že to semnou tak hrozné není, že nějaké to kilčo navíc se ztratí. Ale ono když se pak člověk vidí vyfocen na velkém monitoru, pěkně na světle, lépe postřehne ty špíčky, co lezou na bocích, nějakou tu celulitidu na zadku a další "tajnůstky", které podvědomě nebo možná i vědomě v zrcadle přehlédne. Věřte, že to dokáže hodně nakopnout k tomu se sebou něco začít dělat. Stejně tak, když se pak podíváte na svoje pokroky a srovnání s touhle první fotkou v čase, kdy se vám nic nechce dělat, zděšení z toho, že byste se dostali zase na začátek vás zcela jistě dožene k tomu se nevzdat.


VÁNOČNÍ AKCE NA JÍDELNÍČEK NA MÍRU

+ DÁRKOVÉ POUKÁZKY POD STROMEČEK

Objednejte sobě nebo svým blízkým jídelníček na míru.

Právě teď za akční cenu s možností objednat k němu i stylovou dárkovou poukázku s věnováním ZDARMA :)


Deník/diář

Další možností, jak si držet motivaci je plánovat předem, co budete dělat a o co se snažit a zaznamenávat pokroky i prohřešky. Stačí si na to pořídit obyčejný sešit, nějakou tabulku nebo si vše zaznamenávat do diáře. Třeba jste si řekli, že by bylo fajn se konečně začít hýbat. Naplánujte si, co a kdy podniknete. Například, že v úterý vyrazíte s kamarádkou na aerobic a ve čtvrtek si dáte dlouhou procházku. A co je psáno, to je dáno, takže když to budete v diáři vídat každý den, cvičení už bude zamluvené a kamarádka s tím bude počítat, je o dost menší šance, že se na to vyfláknete. Stejně tak si můžete zapisovat své pokroky - třeba, že jste se celý týden zdárně vyhýbali sladkostem nebo chodili do práce pěšky. Možná vám to přijde úsměvné, ale uvidíte, jak skvělý pocit je, si v diáři odškrtnout, co vše jste splnili a co dokázali. Stejně jako vám bude líto toho, na co jste se vykašlali a o to víc budete chtít cíle pro příště splnit. Nemusíte si samozřejmě zapisovat jen cvičení, můžete si naplánovat i cíle ohledně stravování (každý den si dám alespoň kousek zeleniny, denně vypiju 2,5 litrů vody). Když to máte napsané a na očích, spíše nezapomenete a opravdu vše splníte. Když budete ztrácet motivaci, můžete se podívat zpět, co vše už jste dokázali, a zjistíte, že by byla velká škoda nepokračovat. Opravdu doporučuji tuto pomůcku vyzkoušet, moc dobře si pamatuji, jak jsem se úplně styděla si zapisovat, že jsem za den snědla jen jednu velkou pizzu a vypila půl flašky vína :D Takže za mě tohle opravdu funguje.


Ať už jsou vaše důvody k hubnutí jakékoli, chcete být prostě zase kočka, uběhnout maraton nebo se "jen" cítit lépe, musíte být proto rozhodnutí a jít do toho naplno. Nikdo jiný totiž za vás první krok neudělá a nikdo vám nemůže stát za zadkem a každý den vás postrkovat ku předu. Jen vy jste sami pro sebe tou největší motivací, i motivátorem. Pokud se vám má tentokrát hubnutí podařit, musíte přesně vědět, proč to děláte a jak toho chcete dosáhnout. Říct si totiž jednou večer u skleničky vína "od zítra hubnu", ale nemít žádný plán, to prostě nefunguje. Nejlepší je opravdu se na sebe naštvat, třeba právě u té fotografie ve spodním prádle, sepsat si důvody, za kterými si pevně stojíte, a rovnou si určit, co pro to začnete dělat. Tím máte ideální základ pro to, začít, uspět a nevzdat se.

Takže vám všem přeji mnoho odhodlání a ať vám hubnutí jde jak po másle.

Nejnovější články na webu:

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

Tentokrát pro vás mám tak trochu jinou výzvu. Už po druhé se podíváme na pohybovou aktivitu. O tom, že je prospěšné hodně chodit už víte, ale určitě neuškodí ještě nějaké cvičení přidat. Které si ale vybrat?

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.