Jak na zdravé hubnutí 5: Denní příjem a "makra". 

06.02.2018

V současné době se mnoho lidí zajímá o výpočet jejich denního příjmu a počítání kalorií. Někdo si myslí, že je to jen móda, další, že bez toho hubnutí nejde, a jsou i tací, co to odsuzují a nechtějí se stát "otroky" počtů.

Pravdou je, že ze začátku jde hubnutí velmi jednoduše, stačí nastolit pár pravidel, začít jíst zdravěji, rozumněji, pravidelněji, ale pak bohužel nastane ten čas, kdy se "zaseknte" a i přes veškerou snahu váha stojí.

A to je právě ten čas, kdy se zamyslet nad tím, co je ve vašem stravování špatně. Právě k tomu nám tyto počty a výpočty mohou pomoci.

Pravidlo je vlastně velice jednoduché. 

Když chcete hubnout, váš kalorický výdej musí být větší než příjem. 


Zní to jednoduše, že? Ale není. Zase nesmíte mít příjem tak malý, aby se tělo zaleklo a začalo si šetřit na horší časy. Což v překladu znamená, že když jíte moc, tloustnete, a když jíte málo, tělo si začne dělat zásoby, takže kila také dolů nejdou.

Takže, jaký je váš ideální denní příjem?

Bohužel ani tato otázka není jednoduše k zodpovězení. Na internetu naleznete spoustu kalkulaček a vzorečků, je i hodně knížek, podle kterých si příjem můžete vypočítat. 

Vlastně i tak oblíbené kalorické tabulky (které mám osobně ráda pro jejich bohatou databázi potravin) vám nějaké číslo vypočtou, ale bohužel ne moc dobře. 

Proč?

Číslo, ke kterému je třeba dojít se neodvíjí jen podle vašeho váhy, věku, typu postavy a výšky, ale také podle toho, jak jste aktivní nejen ve volném čase, ale také v práci a i doma, jestli běháte za dětmi nebo sedíte u počítače či pracujete na zahradě. Tohle bohužel už online kalkulačky moc zohlednit neumí.

Ale samozřejmě přibližně si alespoň můžete zkontrolovat a spočítat, jak na tom jste a kde je hlavní chyba.

Pokud si chcete svůj příjem zkusit spočítat, mrkněte na můj článek, jak si spočítat denní příjem a "makra".

Pokud už se tedy k nějakému číslu denního příjmu doberete, zjistíte, že vlastně ještě nemáte vyhráno.

Je totiž velice důležité, čím tento příjem naplníte

Například, když si dáte velikou pizzu a k tomu dvě Coly, tak máte denní příjem splněn. Ale určitě vám je jasné, že s tímto přístupem hubnout nebudete, i když budete příjem plnit tak, jak číslo udává.



A tím jsme u tak moderního slůvka "MAKRA".

Často se na diskuzích a ve skupinách setkávám s dotazy, co to vlastně znamená a k čemu to je.

Pojem Makra je zkratka pro MAKROŽIVINY

Že pořád tápete? Není za co se stydět.

Jsou tři hlavní makroživiny: bílkoviny, sacharidy, tuky.

Aby vše fungovalo, jak má, je důležité mít ve stravě tyto živiny zastoupeny ve správném poměru. Jaký poměr to je? Na to má každý poradce a každá kalkulačka jiný názor. Takže vlastně asi obecné doporučení neexistuje. Pro začátek stačí, když je budete mít vyvážené.

Záleží zase na hodně faktorech. Na tom, jak jste aktivní, jaký máte životní styl, co ve stravě preferujete a taky na vašem těle, každý jsme jiný a naše tělo reaguje a spaluje jinak.

Zase, pokud si je chcete zkusit spočítat, doporučuji článek o výpočtu příjmu a "maker".

Bílkoviny: 

Najdete je v mase, sýrech, jogurtech, luštěninách, vejcích. 

V překladu to jsou prostě stavební prvky, které potřebuje tělo nejen ke tvorbě svalů, ale i buněk a dalším činnostem. 

Pro nás je ale zajmavé, že také dobře zasytí, takže pro redukci hmotnosti jsou hodně důležité.

Sacharidy: 

Hodně zjednodušeně cukry, které jsou prakticky ve všem. Naleznete je v přílohách (brambory, rýže, těstoviny..), v pečivu, ale také třeba v zelenině, ovoci, prostě i tam, kde by je člověk vůbec nečekal.

Máme je jako hlavní zdroj energie, takže se bez nich neobejdete (proto je hloupost přestat jíst přílohy nebo pečivo, pak je člověk unavený a neschopný jakékoli aktivity).

Tuky: 

Největší strašák hubnutí? Takže začneme kupovat vše nízkotučné a budeme hubení? Ne, tak to není, za naši nadváhu nemohou tuky, tělo opravdu nefunguje tak, že vezme tuk z jídla a uloží si ho právě tam, kam nechceme. 

Tuky jsou důležité pro vstřebávání vitamínů, správné fungování mozku a další tělesné funkce, a jen tak se opravdu nikam neukládají. 

Pokud nás něco má "strašit" jsou to právě předchozí sacharidy, kterých má většina z nás moc, ani o tom nevíme (protože jsou prakticky všude, jak už jsme se dozvěděli). 

Naopak příjem "správných tuků" - omega 3 z ryb, oříšků a dalších prospěšných potravin nám nevadí, a naopak nám mohou k hubnutí pomoci.

Jaké je tedy shrnutí dnešního článku?

Nejíst málo, ale nejíst ani moc, a že každé jídlo by mělo být komplexní - což znamená zahrnovat všechny tři makroživiny, aby Tvé tělo správně fungovalo. 

(Jasně, chápu, dobře se to píše, hůř už dělá.)

Pokud potřebujete poradit, či byste chtěli hodnoty vypočítat, neváhejte mě kontaktovat: https://www.fitnostress.cz/kontakt/

Hlavní a vlastně nejdůležitější informace na konec.  

To, že si spočítáte všechny tyto hodnoty a začnete se jimi řídit opravdu neznamená "otročení" se zadáváním a počítáním každý den. 

Vždyť, kdo by na to měl čas? 

Stačí si informace zadat do programu nebo promyslet, zjistit, co děláte dobře, co naopak špatně a podle toho se zařídit. 

NIC vám nemusí vycházet naprosto přesně, není třeba se tím stresovat. 

Určitě vám neunikly příspěvky některých lidí, kteří řeší, jak do tabulek dohnat posledních pár procent denního příjmu a dávají print screeny ze svých počtů. 

Takhle to opravdu nefunguje, my chceme žít zdravě, být spokojení a krásní a užívat si života. Takže pokud to někdy tak úplně nevyjde, je to jen důkaz toho, že jsme lidi, ne stroje :) 

Doufám, že už tak trochu víte, o čem tato problematika je, a že až vám někdo bude povídat o tom, jak nejí skoro nic a je stále tlustý, budete už vědět, proč to tak je a naopak, pokud znáte nebo poznáte nějakého "počítacího nadšence", budešte vědět, "na čem jede" :)


Kam dál?

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.

Jíte zdravě, zmenšili jste porce, jíte z malého talířku a k večeři už jen zeleninu, ale nic se neděje. Ještě tedy pro jistotu přestanete jíst pečivo a koupíte nějaké tabletky, které spalují tuk. Pořád nic. Zkoušíte zadávat do kalorických tabulek, hlídáte vše co sníte, přidáte na cvičení a váha najednou ještě vyleze nahoru. Už máte pocit, že...