Kalorické tabulky: Jak je nastavit a zadat správné hodnoty.

09.09.2019

Velice často čtu v různých skupinách a na fórech o hubnutí dotazy ohledně zadávání do programu kalorické tabulky. Musím říct, že co jsem tak vypozorovala, většina lidí má nejen špatně vypočítané hodnoty, ale také moc neví, jak hodnoty správně zadat. A proto si dnes můžete přečíst článek právě na toto téma.

Tabulky najdete buď online na odkazu www.kaloricketabulky.cz nebo si je můžete stáhnout jako aplikaci do svého chytrého telefonu.


Tvorba účtu a zadání vstupních hodnot

Pro vytvoření účtu vám stačí platný e-mail a heslo dle vašeho přání. Plus vyplníte svou výšku, váhu a rok narození. Dále v záložce "můj profil" vyplníte další údaje. Na jejich základě vám program vypočte, kolik byste toho měli za den sníst.

Tady je ale první kámen úrazu. Bohužel, kalorické tabulky tyto hodnoty nepočítají zrovna přesně. Proto vám doporučuji, hodnoty si spočítat sami, nebo případně použít nějakou kalkulačku. Jak si je spočítáte, to najdete v jednom z mých minulých článků - Jak si spočítat makra.

Pak už stačí jen jít do složky "Můj profil" a tady vše nastavit:

Vlastní denní cíl příjmu - to je váš denní příjem pro hubnutí

Vlastní bazální metabolismus - BMR, "bazál"

Vlastní DDD - zde zadáte hodnoty makroživin v gramech

U zadávání si hlídejte jednotky (KJ nebo Kcal), toto je také vcelku častá chyba!


Vypnutí denních aktivit a aktivity trávení

Další bod, na který byste si měli dát pozor je to, že vám kalorické tabulky započítávají aktivitu trávení a vaše aktivity během dne. Proč je to chyba? Za prvé tabulky tyto hodnoty zase počítají dost nešťastně, za druhé svou aktivitu už máte zohledněnou v hodnotách, které jste si správně v minulém bodu zadali. Když byste tedy nechali tyto funkce zapnuté, měli byste vše započítané dvakrát. Takže už nebudete žádnou aktivitu zadávat, a je nutné ji vypnout v nastavení.

Takže zase ve složce "Můj profil":

Započítat trávení: NE

Přizpůsobení DDD: NE


JÍDELNÍČEK NA MÍRU

- z běžných potravin, které už máte doma

- bez nutnosti všechno složitě vážit

- s velkým výběrem kombinací jídel

- vařte stejně pro celou rodinu podle oblíbených receptů

- zhubněte jednoduše a trvale bez jojo efektu :)


Zadávání do jídelníčku

Teď už stačí jen překliknout do záložky "Jídelníček", kde by se vám vaše hodnoty měly správně ukázat.

Hodnoty makroživin i váš celkový denní příjem je v kolečku, které je teď pravděpodobně šedé, a je jen na vás tento příjem a hodnoty naplnit tak, aby všechna kolečka zezelenala :)

Jak na to?

Samozřejmě ideálně pomocí zdravých potravin. Pokud si s výběrem vhodných potravin nevíte rady, doporučuji se podívat na mé články o výživě pro zdárné hubnutí, projít si nákupní seznam nebo se seznámit se zásadami zdravého stravování pro hubnutí.


Na konec vás upozorním na další častou chybu, tentokrát v samotném zadávání potravin do jídelníčku.

VŠECHNY SUROVINY ZADÁVEJTE V SYROVÉM STAVU!

Proč? Určitě jste vypozorovali, že vařením většina potravin změní svou hmotnost, například těstovin nebo rýže máte po uvaření dvakrát tolik. Takže, pokud vše chcete mít zadáno co nejpřesněji, nejjednodušší je vážit vše před tepelnou úpravou.


ZÍSKEJTE EBOOK MAKRA A KALORICKÉ TABULKY ZDARMA!

Veškeré informace na jednom místě.


A to je pro dnešek vše. Doufám, že po přečtení článku už máte jasno, jak se na zadávání do kalorických tabulek vrhnout a jak si vše správně nastavit.

Pokud potřebujete s jídelníčkem poradit a nechcete se do toho poustět sami, samozřejmě mi můžete napsat přes e-mail nebo Facebook, ráda vám pomůžu.

Hodně z vás to určitě dobře zná. Snažíte se dodržovat zdravé stravování, celý den se držíte, přežvykujete zeleninu, ale večer to na vás přijde, a té sušence ve špajzu nebo zmrzlině k televizi prostě neodoláte. Stejně tak pro vás není úplně snadné si dát odpolední kávu bez nějakého dobrého zákusku. Co ale s tím? Jde nějak tyto nezvladatelné chutě...

Určitě už jste se už někde dočetli, že při výběru vhodných a zdravých potravin máte poctivě číst složení. Problém je ale v tom, že většina lidí neví, na co se v něm vlastně má dívat, a co údaje na etiketě znamenají. Pojďme si tedy ve zkratce zkusit vysvětlit, na co si dát pozor, a na co se zaměřit. Pro představu...