Osvědčené rady při hubnutí

06.04.2022

Pět jednoduchých, ale funkčních rad, díky kterým nastartujete své hubnutí a zdravý životní styl. Proč a jak fungují, jaké vám přinesou výsledky?

Jezte dostatečně

Většina lidí s nadváhou nemá tukové zásoby proto, že by jedli moc, ale naopak jí málo a nevyváženě. Proto je důležité jíst v dostatečném množství. Jaké množství to je? Tohle se bohužel nedá zevšeobecnit, pro každého je tato hodnota jiná. Pokud chcete zjistit hodnotu přímo pro sebe, mrkněte sem. Pak je také důležité jíst ve správném poměru základních živin (bílkoviny, sacharidy, tuky). Když někdo jí jen mastná a sladká jídla, pravděpodobně bude mít nedostatek bílkovin, komplexních sacharidů a překvapivě i tuků, ale těch zdravých, které najdeme třeba v oříšcích a semínkách. Tyto tuky oproti těm v brambůrcích a smažených dobrotách mají pro nás zdravotní benefity a mohou nám také pomoci v hubnutí. Naopak ale není ani žádoucí se přecpávat a jíst moc. Protože hubnutí je stále o kalorickém deficitu. Nepleťte si tedy radu jíst dostatečně s tím přecpávat se.

PROČ TO FUNGUJE?

Pokud má tělo dostatek energie z potravy, nemá potřebu si dělat tukové zásoby, naopak je ochotné i ty už uložené pustit. Samozřejmě když člověk jí opravdu hodně málo, a tělo velmi strádá, může se mu podařit nějaké kilo shodit, ale když začne jíst trochu více, má vše nahoře i s úroky. Ano, to je ten neslavný jo-jo efekt. Proč? Protože tělo se bojí, že bude zase strádat, takže si vše uloží na horší časy.

Dodržujte pravidelnost

Nebojte, neznamená to, že si musíte nastavit budík, a něco do sebe nacpat například každé tři hodiny. Rozvrhněte si jídla podle sebe, jak vám to vyhovuje. Doporučuji ale jíst alespoň 3x denně. Poprvé cca půl hodiny až hodinu a půl po probuzení, naposledy ne déle než hodinu před spaním. Takže pokud chodíte spát například v 11 hodin, najezte se klidně mezi devátou a desátou hodinou. Je hloupost chodit spát hladoví, protože kalorie opravdu nemají hodinky a vaše tělo potřebuje přísun živin celý den.

PROČ TO FUNGUJE?

Pravidelné stravování vám pomůže tak, že se váš metabolismus probudí a rozjede, čímž budete za stejných podmínek spalovat více. Tělo si zvykne na pravidelný přísun živin, a stejně jako u prvního bodu nebude mít důvod si ukládat a zadržovat tukové zásoby.

Jezte celozrnné, žitné pečivo a zeleninu, zaměřte se na vlákninu

Doporučené množství vlákniny je cca 20 - 30 g na den. Méně by to být nemělo, více být může, jen bohužel u některých lidí přemíra vlákniny může způsobovat problémy s vyprazdňováním. Vlákninu najdete hlavně v zelenině, celozrnném pečivu a moukách, vločkách a také například oříšcích či luštěninách. Alespoň ke třem jídlům denně si přidejte čerstvou zeleninu. Vynechte bílé pečivo a bílé mouky.

PROČ TO FUNGUJE?

Vláknina nejen, že čistí střeva, ale je také bohatým zdrojem živin. Co vás ale při hubnutí určitě potěší, zvyšuje pocit sytosti. Proto, když si dáte například celozrnný chléb místo bílého rohlíku, nepotřebujete ho k nasycení takové množství a nemáte za chvíli zase hlad.


NECHTE SI SESTAVIT JÍDELNÍČEK NA MÍRU

  • se spoustou kombinací a možností
  • ze známých a běžně dostupných potravin
  • žádné zázračné přípravky a drastické diety
  • obsahuje i povídání o zdravém stravování, vaření, cvičení a motivaci
  • ebook receptů pro vaši inspiraci
  • a hlavně BEZ HLADOVĚNÍ

Dodržujte pitný režim, naučte se pít čistou vodu

Mnoho lidí pije velmi málo. Ať už proto, že na to nejsou zvyklí, nebo jim to nepřijde důležité. Pokud už tedy pijí, tak sladké šťávy, džusy, limonády nebo kávu. Doporučená dávka je 30-40 ml tekutin na kilogram hmotnosti. Ideálně čisté vody. Slazené limonády a šťávy nejsou vhodné, obsahují mnoho cukru. Stejně jako například ovocné čaje překyselují organismus a káva dokonce dehydratuje. 

PROČ TO FUNGUJE?

Pokud budete dostatečně pít, získáte tím mnoho benefitů. Krom hezčí kůže, zmírnění celulitidy a otoků tím také podpoříte své hubnutí. Proč? Vaše tělo zjistí, že už nemá důvod vodu zadržovat, takže se jí začne zbavovat (ano, to je to slavné "odvodnění"). Už jen díky tomu se budete cítit lehčí, zmizí pocity oteklosti, nafouknutí a dokonce i únavy. Víc se můžete dočíst ZDE.

Začněte se hýbat

Tím opravdu nemyslím, abyste hned koupili permanentku do posilovny nebo začali běhat denně 10 kilometrů. Úplně stačí, když například zkusíte do práce chodit pěšky (jestli je v únosné vzdálenosti), místo jízdy výtahem si vyšlápnete schody nebo vynecháte posedávání u internetu či televize a vyrazíte s rodinou na procházku. Zkuste pohyb začlenit do své každodenní rutiny. Uvidíte, že časem si na něj zvyknete, a když ho vypustíte, bude vám chybět.

PROČ TO FUNGUJE?

Krom toho, že díky pohybu vaše tělo začne rychleji a efektivněji spalovat, tak se vám také zrychlí metabolismus a spálíte spoustu kalorií, což perfektně podpoří vaši hubnoucí snahu. Mezi další plusy patří také to, že vyplavené endorfiny vám zlepší náladu, pročistíte si hlavu, naberete nové síly a budete pak i lépe zvládat stresové situace. K tomu také patří zlepšení nejen fyzické kondice, ale samozřejmě i zdraví.

Že už jste tyto rady slyšeli a jsou pro vás moc jednoduché a nezajímavé? Zkuste je dodržovat alespoň týden a uvidíte, že se začnete cítit lépe. Nebo na to jděte postupně, a zkuste si každý týden do svého režimu začlenit jednu z nich.

Po pravdě zrovna tohle téma pro mě není úplně příjemné, ale myslím, že tak to má spousta maminek. Proto házím foto mého břicha, už po zhubnutí, po dvou porodech, kde hezky vidíte ty strie, vytahanou kůži a veškerou "parádu" kolem. Hubnutí po porodu je fuška, tedy pro většinu z nás. Ale i když dosáhneme cíle v tom, že se dostaneme...

Jsem maminkou dvou dětí a často radím ohledně hubnutí právě maminkám. Rozhodla jsem se tedy sepsat takový krátký článek právě pro nás maminky, kde shrnu takové nejčastější problémy/útrapy, se kterými se musíme vyrovnávat a také to, jak se s nimi vypořádat.

První věc, která každého na startu hubnutí zajímá, případně by zajímat měla, je jak si správně poskládat jídelníček. Pro vaši inspiraci jsem se tedy rozhodla sepsat takový malý zjednodušený návod. Je jasné, že každý máme jiné zvyklosti, chutě a preferujeme jiné potraviny. Berte to proto opravdu jen jako takovou inspiraci, jestli jste v hubnutí a...