Osvědčené rady při hubnutí.

15.09.2017

Pět jednoduchých, ale funkčních rad, díky kterým nastartuješ své hubnutí a zdravý životní styl. 

Jez dostatečně.

Většina lidí s nadváhou nemá tukové zásoby proto, že by jedla moc, ale naopak jí málo. Proto je důležité jíst v dostatečném množství. Jaké množství to je? Zjednodušeně jez tolik, abys neměla hlad, vyváženě a komplexně. To znamená i ve správném poměru základních živin (bílkoviny, sacharidy, tuky). Když dám příklad, ve kterém mnoho lidí dělá chybu, tak je špatně dát si ke svačině jen jogurt. Proč? Jedná se o nevyvážené jídlo. Správná svačina s jogurtem by měla krom kvalitního bílého jogurtu s bílkovinami (Skyr, Hollandia, Milko jogurt) obsahovat i zdravé tuky (oříšky, kakao, semínka, ...) a sacharidy v podobě ovoce, vloček a tak podobně.

PROČ TO FUNGUJE?

Pokud má tělo dostatek energie z potravy, nemá potřebu si dělat tukové zásoby, naopak je ochotné i ty už uložené pustit. Samozřejmě, pokud člověk jí opravdu hodně málo, a tělo velmi strádá, může se mu podařit nějaké kilo shodit, ale když začne jíst trochu více, má vše nahoře i s úroky. Ano, to je ten neslavný jo-jo efekt. Proč? Protože tělo se bojí, že bude zase strádat, takže si vše uloží na horší časy.


Dodržuj pravidelnost.

Neboj, neznamená to, že si musíš nastavit budík, a něco do sebe nacpat například každé tři hodiny. Rozvrhni si jídla podle sebe, jak Ti to vyhovuje. Doporučuji ale jíst alespoň 3x denně. Poprvé cca půl hodiny až hodinu a půl po probuzení, naposledy ne déle než hodinu před spaním. Takže pokud chodíš spát například v 11 hodin, najez se mezi devátou a desátou hodinou. Je hloupost chodit spát hladová, protože kalorie opravdu nemají hodinky a Tvé tělo potřebuje přísun živin celý den.

PROČ TO FUNGUJE?

Pravidelné stravování Ti pomůže tak, že se Tvůj metabolismus probudí a rozjede, čímž budeš za stejných podmínek spalovat více. Tělo si zvykne na pravidelný přísun živin, a stejně jako u prvního bodu nebude mít důvod si ukládat a zadržovat tukové zásoby.

Jez celozrnné, žitné pečivo a zeleninu, zaměř se na vlákninu.

Doporučené množství vlákniny je cca 30 g na den. Méně by to být nemělo, více být může, jen bohužel u některých lidí přemíra vlákniny může způsobovat problémy s vyprazdňováním. Vlákninu najdeš hlavně v zelenině, celozrnném pečivu a moukách, vločkách a také například luštěninách. Alespoň ke třem jídlům denně si přidej čerstvou zeleninu. Vynech bílé pečivo a bílé mouky.

PROČ TO FUNGUJE?

Vláknina nejen, že čistí střeva, ale je také bohatým zdrojem živin. Co Tě ale při hubnutí určitě potěší, zvyšuje pocit sytosti. Proto, když si dáš například celozrnný chléb místo bílého rohlíku, nepotřebuješ ho takové množství a vzhledem k jinému způsobu trávení také nemáš za chvíli zase hlad.


Dodržuj pitný režim, nauč se pít čistou vodu.

Mnoho lidí pije velmi málo. Ať už proto, že na to nejsou zvyklí, nebo jim to nepřijde důležité. Pokud už tedy pijí, tak sladké šťávy, džusy, limonády nebo kávu. Doporučená dávka je 30-40 ml čisté vody na kilogram hmotnosti. Ano, opravdu čisté vody. Slazené limonády a šťávy nejsou vhodné, obsahují mnoho cukru. Stejně jako například ovocné čaje překyselují organismus a káva dokonce dehydratuje. 

PROČ TO FUNGUJE?

Pokud budeš dostatečně pít, získáš mnoho benefitů. Krom hezčí kůže, zmírnění celulitidy a otoků tím také podpoříš své hubnutí. Proč? Tvé tělo zjistí, že už nemá důvod vodu zadržovat, takže se jí začne zbavovat (ano, to je to slavné "odvodnění"). Už jen díky tomu se budeš cítit lehčí, zmizí pocity oteklosti, nafouknutí a dokonce i únavy. Víc se můžeš dočíst ZDE.


Začni se hýbat.

Tím opravdu nemyslím, abys hned koupila permanentku do posilovny nebo začala běhat denně 5 kilometrů. Úplně stačí, když například zkusíš do práce chodit pěšky (jestli je v únosné vzdálenosti), místo jízdy výtahem si vyšlápneš schody nebo vynecháš posedávání u internetu či televize a vyrazíš s rodinou na procházku. Zkus pohyb začlenit do své každodenní rutiny. Uvidíš, že časem si na něj zvykneš, a když ho vypustíš, bude Ti chybět.

PROČ TO FUNGUJE?

Krom toho, že díky pohybu Tvé tělo začne rychleji a efektivněji spalovat, tak se Ti také zrychlí metabolismus, což perfektně podpoří Tvou hubnoucí snahu. Mezi další plusy patří také to, že vyplavené endorfiny Ti zlepší náladu, pročistíš si hlavu, nabereš nové síly a budeš pak i lépe zvládat stresové situace. K tomu také patří zlepšení nejen fyzické kondice, ale samozřejmě i zdraví.

Že už jsi tyto rady slyšela nebo jsou pro Tebe moc jednoduché a nezajímavé? Zkus je dodržovat alespoň týden a uvidíš, že se začneš cítit lépe. Nebo na to jdi postupně, zkus si každý týden do svého režimu začlenit jednu z nich.

Pokud jsi z toho stále zmatená a chtěla bys pomoci, mohu Ti nabídnout můj program Be Fit, ve kterém krom dalších rad nalezneš i výpočet denního příjmu, abys věděla kolik čeho jíst, dále vzorový jídelníček, doporučené potraviny a mnoho dalšího.

Kam dál?

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.

Jíte zdravě, zmenšili jste porce, jíte z malého talířku a k večeři už jen zeleninu, ale nic se neděje. Ještě tedy pro jistotu přestanete jíst pečivo a koupíte nějaké tabletky, které spalují tuk. Pořád nic. Zkoušíte zadávat do kalorických tabulek, hlídáte vše co sníte, přidáte na cvičení a váha najednou ještě vyleze nahoru. Už máte pocit, že...