Vypouklé břicho: čím je způsobené a jak to řešit.

31.03.2023

Trápí vás vypouklé břicho, kterého se vám stále nedaří zbavit? Nemusí to být jen vašimi špatnými stravovacími návyky nebo nedostatkem cvičení. Problém je v tomto případě často trochu někde jinde, a to v ochablých hlubokých břišních svalech a slabém hlubokém stabilizačním systému vašeho těla. O těchto svalech se moc nemluví, řada lidí o nich vlastně ani neví, protože nejsou pouhým okem viditelné. Ale právě ony ve většině případů můžou za to, že je vaše břicho nevzhledné, vypouklé a celkově nehezky vyklenuté dopředu. Dnes si o tom tedy povíme více, abyste dostali představu, jak vaše vypouklé břicho vlastně vzniká a jak je možné se ho zbavit.  

Vzhled vašeho břicha tedy záleží nejen na množství tuku ale také na stavu vašich hlubokých břišních svalů. Když máte na břiše větší množství tuku, je řešení vcelku snadné, začnete se více soustředit na svůj jídelníček, dodržujete kalorický deficit a tuku se zbavíte. Co když ale tohle není ten jediný problém a vám se i po zhubnutí břicho ne a ne zatáhnout a pořád vám zůstává vyklenuté dopředu a nevzhledně vykukuje pod vaším oblíbeným oblečením? Tady už je dobré zamyslet se nad tím, zda není možné, že máte ochablý stabilizační systém těla, kdy vám tyto svaly břicho jednoduše neudrží, a to se vyvalí ven. Problémy to nemusí způsobovat jen vzhledové a zdravotní, ale často to vede i k problémům při cvičení, kdy vás u různých cviků pobolívají záda, případně u některých vůbec nejste schopní je správně provést.

Důvodů, proč jsou tyto svaly ochablé může být velká spousta. Může to být nevhodné postavení těla, špatný dechový stereotyp, předchozí těhotenství, ale také vyšší váha, svalové dysbalance, celkově špatné pohybové návyky, sedavý způsob života nebo chybně prováděné cviky či nedostatečná rekonvalescence po porodu či úrazu.

Velkou roli tady hraje příčný břišní sval, který tvoří vlastně takový přirozený "korzet" vašeho těla. Je uložený pod hlavními břišními svaly, které většina z vás určitě trénuje právě ve snaze břicho co nejvíce oploštit. Tento sval ale vidět není, a tak trochu problém je v tom, že je vcelku těžké poznat, kdy je opravdu správně aktivovaný. Jeho funkcí je například to, že poskytuje oporu orgánům a stabilizuje páteř. Když není aktivní a je slabý, břišní stěna se vyboulí vpřed a tím vlastně vznikne výše zmíněné vypouklé břicho. Není to ale jediný problém, který se může objevit. Často se k tomu přidávají i bolesti v oblasti páteře (hlavně bederní, která je díky tomu samozřejmě přetížená) případně i dalších částí těla. To pak často vede například ke vzniku diastázy, časem i kýly. Více o diastáze si můžete přečíst tady


Jak tedy tyto svaly aktivovat?

Brániční dýchání

První, na co je třeba se soustředit není cvičení jako takové, ale správné dýchání. Většina z nás je naučeno dýchat nesprávně. Dýcháme buď do hrudníku nebo pouze do břicha, kdy se nám při každém nádechu břicho vyklene ven. V tom případě ochabuje nejen příčný břišní sval, ale také bránice a pánevní dno. Vaším prvním cílem by tedy mělo být naučit se správnému dýchání se zapojením bránice, kdy se hluboké břišní svaly aktivně zapojují a vlastně cvičí tak nějak přirozeně.

Postavení těla

Přiznejme si to, hodně z nás žije sedavým způsobem života. I když se třeba snažíme být aktivní, tak v práci každý den několik hodin prosedíme u počítače v nepřirozeně ohnuté pozici. Další věcí je, že mnoho z nás má i celkově špatné postavení těla, kdy jsou některé části těla přetížené a další naopak ochablé. Když budete chtít řešit vypouklé břicho, budete se muset vlastně soustředit na celé tělo. Není to náhodou tak, že jste zvyklí stát s břichem vyšpuleným dopředu a s prohnutou páteří, kdy máte nepřirozeně naklopenou pánev dopředu? Má to tak opravdu mnoho lidí (hlavně žen). Výsledkem toho je právě nehezky vyvalené břicho, často se přidávají i bolesti zad. Možná si říkáte, proč tohle vlastně řešit. Jde o to, že i když budete hezky cvičit hluboké vnitřní svaly a vyřešíte důsledek – povolené břišní svaly, tak je to vcelku k ničemu, když nevyřešíte to, čím byl problém způsobený – a to je v mnoha případech právě to špatné postavení těla. Pak se dostanete do bodu, kdy budete hezky a správně cvičit, ale výsledky nebudou vidět nebo po tom, co cvičit přestanete, se vše vrátí zase na začátek.

Cvičení pro posílení hlubokých břišních svalů a pánevního dna

Samotné procvičování hlubokých břišních svalů není nijak fyzicky náročné. Můžou se do něj tedy pustit i maminky po porodu, starší ročníky nebo i ti, kdo mají například problémy s koleny a pohybovým aparátem, takže na klasické cvičení nestačí. Jedná se hlavně o dechová a balanční cvičení, kdy se soustředíte na správné zapojení středu těla. Pak i případnou nápravu dalších ochablých či přetížených svalů dle vaší aktuální situace.


Co si z toho všeho povídání vlastně vzít? Jestli vás trápí nevzhledné a vypouklé bříško, a dojdete k závěru, že to není jen větší vrstvou tuku na něm, zkuste se začít soustředit na střed těla a celkově jeho postavení. Klasickým posilováním břicha totiž tento problém nevyřešíte, naopak ho můžete ještě prohloubit. Ideální je zajít k fyzioterapeutovi nebo někomu, kdo se tímto problémem zabývá, aby si vás prohlédl a poradil vám se správným postavením těla a dechovým stereotypem, případně doporučil správné cviky přímo pro vás. Na vás pak už jen bude obrnit se trpělivostí a pravidelně si vyhradit pár minut na jednoduché cviky, se kterými ale můžete dosáhnout krásných výsledků.  

Dnes se podíváme na nejčastější mýty ohledně hubnutí, které vám mohou vaši hubnoucí snahu nejen velmi znepříjemňovat a komplikovat, ale také způsobit to, že i při vší snaze hubnutí prostě nefunguje a vy se pak ocitnete v situaci, kdy ho vzdáte, protože je to celé moc obtížné, otravuje vás, nebaví a nevidíte výsledky.

V mnoha z nás je stále zakořeněno přesvědčení, že pokud chceme zhubnout, měli bychom se věnovat cardio tréninku a vyhýbat se silovému cvičení. Toto platí hlavně u žen, které se cvičení se závažím obávají z toho důvodu, že s ním nejen nezhubnou, ale ještě ke všemu přiberou svaly, díky kterým se spíše než svému ideálu přiblíží Hulkovi. Proto se...

Většina lidí si myslí, že cestou ke krásné postavě je zmenšení porcí jídla, vynechání příloh, jíst ovoce jen dopoledne a večer už nejíst vůbec. Z mé zkušenosti ale není problém většiny osob s vyšší váhou ten, že by jedli moc, ale naopak to, že jedí málo a nesprávně.

Dnes se podíváme na problematiku "počítání kalorií". Pokud nevíte, o čem je řeč, tak se to právě teď dozvíte. Jestli víte, jen se vám do toho prostě nechce a přijde vám to zbytečné, tak zjistíte, proč to alespoň vyzkoušet a jaké výsledky vám to může přinést.