Jak odolat chuti na sladké?

11.09.2018

Hodně z vás to určitě dobře zná. Snažíte se dodržovat zdravé stravování co to jde, celý den se držíte, přežvykujete zeleninu, ale večer to na vás přijde, a té sušence ve špajzu prostě neodoláte. Stejně jako není úplně ončo si dát odpolední kávu bez nějakého dobrého zákusku. Co ale s tím? Jde nějak tyto nezvladatelné chutě překonat nebo se jich dokonce zbavit? Tak právě o tom je dnešní článek.

  • Přes den jezte zdravě a vyváženě

Hlavním důvodem vašich chutí je většinou špatně sestavený jídelníček. To, že nutně potřebujete něco sladkého - rychlé cukry - značí, že má vaše tělo jednoduše nedostatek energie a potřebuje ho rychle doplnit. Zamyslete se nad tím, jak přes den jíte. Není to náhodou tak, že přes den jídlo flákáte a než abyste se na něj více soustředili, sáhnete po rychlé dobrotě v podobě sušenky? Pro tyto případy je dobré mít v práci nebo na cestách připravenou nějakou svačinku z domova. Není potřeba nic složitého, stačí třeba jogurt s vločkami, ořechy a ovocem, nějaký dobrý jogurtový nebo tvarohový koktejl s tím, co máte rádi, případně zapečené tousty nebo plněná tortila, které si můžete rychle připravit už ráno. Pokud budete přes den správně jíst, uvidíte, že si na sušenku ani nevzpomenete, jestli ano, tak jdeme na další tipy.

  • Jezte pravidelně, ať nehladovíte

Večer sedíte u televize a přemýšlíte, co byste si asi tak dali. Nic vařit se vám nechce, přeci jen už máte odpracováno a chcete si dát trochu klidu. Ale tak co, po těžkém dnu a všem tom stresu si přeci zasloužíte sladkou odměnu. Pro jednou vás to nezabije. Jistě, že nezabije, ale většinou když párkrát neodoláte, je z toho nepříjemný zlozvyk, kterého se špatně zbavuje. Proč vás tedy tyto chutě přepadají? Zase je to špatným jídelníčkem, přes den jíte málo, nepravidelně. Tělo je ve stresu a hladoví, nemá z čeho brát energii. Proto, když se večer konečně zastavíte a máte čas reagovat na jeho potřeby, vyšle k vám mozek signál s tím, že chce deficit doplnit. A to rychle. S tím se pak velmi těžko bojuje a chce to velkou vůli, obzvlášť když jste po celém dni unavení a nic se vám nechce vařit nebo připravovat. Proto tomu předcházejte už přes den, jezte pravidelně a nezapomeňte na kvalitní dobrou večeři.


Tápete v tom, jak správně jíst abyste konečně dosáhli vysněné postavy?

Objednejte si JÍDELNÍČEK NA MÍRU a hned budete vědět, jak na to!


  • Nevynechávejte přílohy a pečivo

Dlaším důvodem, proč se tělo dožaduje jednoduchých cukrů, je to, že mu jich nedáváte dostatek v komplexní formě. Abych to přeložila. Cukry nejsou jenom bílý cukr, ale jsou i v pečivu, vločkách, zelenině, moukách, přílohách a tak podobně. Pokud ale využíváte celozrnné produkty, které mají dostatek vlákniny, dostane vaše tělo tyto cukry ve formě, kterou potřebuje. V té, která se v těle vstřebává postupně a tělo ji může využívat delší dobu. Proto nevynechávejte přílohy a celozrnné pečivo, vaše tělo tyto cukry ke svému fungování potřebuje. A pokud mu je nedáte, přijdou veliké chutě na sladké, kterými si to bude chtít vynahradit. Což je samozřejmě škoda, protože pravděpodobně neodoláte a celá vaše celodenní snaha je k ničemu.

  • Zkuste sladké snídaně

Teď přejdeme k pár tipům pro milovníky sladkého. Prvním je, dělat si sladké snídaně. Když si hned ráno dopřejete palačinky, lívanečky nebo sladkou kaši, uvidíte, že nejen hned budete mít veselejší den, ale také budete spokojenější s tím, že jste si dali něco dobrého a sladkého. U hodně lidí to funguje až tak dobře, že po zbytek dne po sladkém netouží a těší se až na nový den a dobrou snídani.

  • Pečte si zdravé dortíky, koláče a sušenky

Máte rádi ke kávě dortíček? Nebo ke svačině v práci sušenky? Nekupujte je v obchodech, udělejte si trochu času a upečte si je doma. Na internetu najdete spoustu jednoduchých receptů, jak na to. Když budete mít upečený dobrý koláč, ani vás nenapadne sáhnout po tatrance. Vtip je v tom, mít něco dobrého připraveného už předem, jinak se uchýlíte k té jednodušší možností, kterou je kupovaná dobrota. Připravte se tedy už den dopředu, upečte si něco dobrého na zub a uvidíte, že další den kupovaným sladkostem lehce odoláte.

  • Místo cukru používejte některé ze zdravějších sladidel

Velký článek o sladidlech pro vás chystám jako pokračování k tomto článku.  Jinak za mě doporučuji čekankový sirup, kde sladíte místo cukru vlákninou a chutná tak trochu jako med. Případně sukralozu ve formě flavdrops, což jsou kapičky s mnoha příchutěmi, které se dají použít jak do pečení a vaření, tak i na ochucování nápojů. Dalšími možnostmi jsou xylitol, erythitol nebo stevie (na tu ale pozor, má takový nepříjemný ocásek a málo komu chutná). Nekupujte jiné sirupy krom čekankového (agávový, datlový, javorový, ...), s těmi si bohužel ohledně hubnutí moc nepomůžete. Stejně tak jako s medem, který při tepelné úpravě ztrácí své benefity v podobě vitamínů a zase jsme u obyčejného cukru.

  • Dopřejte si kvalitní čokoládu

Poslední bod, kterým vás snad potěším, je čokoláda. Mnoho z vás si určitě myslí, že čokoláda je při hubnutí tabu. Ale tak to není, samozřejmě je nutné hlídat si její množství, ale ta s vysokým obsahem kakaa (80-85% a výš) nám může být při hubnutí naopak nápomocna. Takže až budete mít příště opravdu velkou chuť na něco dobrého sladkého, zkuste nechat v puse rozpustit čtvereček kvalitní čokolády, uvidíte, že uspokojíte chuťové buňky a hubnutí si nepokazíte.

P.S. Nelekejte se toho jednoho čtverečku, tyhle vysokoprocentní čokolády mají jeden čtvereček cca jako ty obyčejné čtyři malé :D



Nejnovější články

 

Už nějakou dobu se snažíte zhubnout, pracujete na sobě, dáváte si pozor na to, co jíte, ale obáváte se toho, že vaše snaha přes Vánoční svátky přijde vniveč? Návštěvy u známých, oslavy, řízky, cukroví a majonézový bramborový salát se stávají místo radostí strašáky? Tak právě pro vás je tento článek.

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

Tentokrát pro vás mám tak trochu jinou výzvu. Už po druhé se podíváme na pohybovou aktivitu. O tom, že je prospěšné hodně chodit už víte, ale určitě neuškodí ještě nějaké cvičení přidat. Které si ale vybrat?