Jak začít hubnout: rady do začátku.

11.05.2019

Hrozně moc byste chtěli shodit kila navíc, ale prostě to nejde. Nemůžete se odhodlat začít, nevíte čím začít, prostě vám to přijde celé hrozně složité. Bojíte se, že budete muset jíst věci, které vám nechutnají a pořádně sportovat, což vás ani trochu nebaví. Nebojte, tohle trápí hodně začínajích a není důvod si hubnutí hned ze začátku znechutit. Hubnout jde totiž i s klasickými potravinami, které máte už teď doma a bez velkého sportovního nadšení.

První, co musíte udělat je se rozhodnout, že opravdu začnete. To za vás bohužel nikdo jiný neudělá. Napište si důvody, proč se do toho chcete pustit. Co vám to dá, a co vás na vaší postavě teď štve. Třeba, že si chcete kupovat hezčí a menší oblečení, mít menší bříško a nebát se vylézt na koupaliště v plavkách. Určete si pevný termín, a začněte.

Pokud už jste pevně rozhodnutí, tak už nic nebrání tomu, pustit se na vaši cestu ke krásnému tělu. Začněte malýmí krůčky, jednoduchými věcmi, které budete dodržovat. Jako první se vrhněte na dodržování správného pitného režimu (alespoň 2 - 2,5 litru denně). Zkuste pít hlavně vodu, vypusťte všechna sladká pití, jako jsou šťávy, džusy a různé limonády. Možná kroutíte hlavou, ale jen tato drobná změna vám může pomoci k pár shozeným kilům a rozjetí metabolismu.


Dalším krokem by mělo být zařazení více vlákniny do vašeho každodenního jídelníčku. Pamatujte na to, abyste si každý den dali alespoň trochu zeleniny. Je na vás, jaký druh vyberete, a jestli ji zakomponujete do jídel, salátů nebo ji budete chroupat u televize, ale zkuste ji přidat alespoň ke dvoum jídlům denně. Spolu s tím místo klasického bílého chleba a rohlíků v obchodě šáhněte po pečivu žitném, celozrnném, špaldovém nebo jiném zdravějším. Možná budete překvapeni, jak velký je výběr a jak dobře chutná.



I když jsem slibovala, že velké sportování nebude potřeba, tak díky pohybové aktivitě můžete vaše hubnutí pěkně podpořit. Nemusíte ale hned běžet do posilovny, stačí začít chodit. Kam to jde, nejezděte autem nebo autobusem, jděte pěšky. Nainstalujte si do telefonu aplikaci na počítání kroků, případně pořiďte sporttracker a zkuste nachodit alespoň 10 tisíc kroků denně. Že vám to přijde hrozně moc? Opravdu není, budete překvapení jak rychle se kroky načítají. Samozřejmě neuškodí najít si i nějakou jinou sportovní aktivitu. Porozhlédněte se v okolí, na jaké cvičení chodí vaši kamarádi nebo co zajímavého máte poblíž. Jestli nechcete, aby vás někdo "okukoval" podívejte se na cvičební programy na doma. Krom podpory hubnutí by vás to mělo i bavit a přinášet vám radost a jistý relax.


Pokud do toho chcete jít trochu vědečtěji, můžu vřele doporučit kalorické tabulky. Funguje to vlastně tak, že si vypočítáte, kolik čeho byste za den měli jíst, jaký je váš ideální denní příjem pro hubnutí. Pak už jen zadáváte potraviny, které sníte a vidíte, jestli jíte málo, moc, v čem byste měli přidat nebo ubrat. Tato metoda se hodí pro všechny, kdo jsou nejistí tím, kolik jídla za den je pro ně vlastně správně. Hlavně u žen je většinou s hubnutím problém v tom, že pořád jen omezují porce, místo toho, aby se pořádně zdravě najedly, a hubnutí pak buď nefunguje vůbec nebo se zaseknou na "mrtvém bodě" a nemůžou se hnout. Jak si vypočítat denní příjem a jak zadávat do tabulek najdete v mých předchozích článcích. Není ale nutné zadávat nonstop denodenně. Můžete to vyzkoušet jen na chvíli, abyste zjistili, čeho jíst víc, čeho míň a pak jet podle sebe.


Jak sami vidíte, začít s hubnutím není vůbec žádná věda ani nic, co by vás nějak omezovalo nebo stresovalo. Změna jídelníčku by měla být postupná a hlavně pro vás přínosná jak po zdravotní stránce - budete se lépe cítit, tak i po psychické - bude vás to bavit a budete mít radost z úspěchů, lepší náladu a čím dál více motivace pokračovat.

Pokud si chcete o hubnoucích začátcích přečíst víc, můžete mrknout na sérii článků pro hubnoucí začátečníky.

A víc toho dnes už pro vás nemám, nechci vám zbytečně motat hlavu. Pokud máte nějaké dotazy, neváhejte se mi ozvat, ráda vám poradím. Přeji, ať své hubnutí úspěšně nastartujete. Protože když správně začnete, tak už nepřestanete, a ten pocit úspěchu a krásnějšího Já za to prostě stojí :)

Nejnovější články na webu:

 

Velice často čtu v různých skupinách a na fórech o hubnutí dotazy ohledně zadávání do programu kalorické tabulky. Musím říct, že co jsem tak vypozorovala, většina lidí má nejen špatně vypočítané hodnoty, ale také moc neví, jak hodnoty správně zadat. A proto si dnes můžete přečíst článek právě na toto téma.

Léto hubnutí jednoduše nehraje do karet. Všude spousta stánků se zmrzlinou, vychlazená Coca Cola s ledem, posezení s přáteli u grilování, sladké ovocné dortíky a spousta dalších nástrah, které mohou ohrozit vaše úspěšné hubnutí. Že si tohle všechno letos odpustíte, protože ta pneumatika kolem pasu vás opradu štve? Nebo celou snahu vzdáte a počkáte...

Myslíte, že zhubnout jako matka na plný úvazek je nemožné? Není čas na vyvařování speciálních jídel jen pro vás, a už vůbec ne na cvičení. Plus také rozpočet je velmi omezený, takže raději koupíte něco dětem než investovat do speciálního jídla pro sebe. Tak se raději smíříte s nějakými těmi kily navíc, asi to hubnutí prostě pro vás není....