10 důvodů, proč nehubnete, i když se tak snažíte

17.10.2018

Jíte zdravě, zmenšili jste porce, jíte z malého talířku a k večeři už jen zeleninu, ale nic se neděje. Ještě tedy pro jistotu přestanete jíst pečivo a koupíte nějaké tabletky, které spalují tuk. Pořád nic. Zkoušíte zadávat do kalorických tabulek, hlídáte vše co sníte, přidáte na cvičení a váha najednou ještě vyleze nahoru. Už máte pocit, že přiberete i z jídla, co vidíte jíst někoho jiného v reklamě. Tak kde je sakra chyba?

Jíte málo

Možná vám to přijde zvláštní, ale většina lidí s vyšší váhou se k ní nedopracovala tak, že by se přejídali, ale naopak proto, že jedli málo. Je to problém především u žen, které chtějí zhubnout. Omezí přílohy, přestanou jíst pečivo a sníží porce. To sice může chvíli fungovat, ale brzy se dopracujete tak akorát k tomu, že budete tloustnout i z pohledu na čokoládu. Takhle tedy ne, pro zdravé hubnutí je opravdu důležité jíst dostatečně a hlavně nehladovět. Pokud máte hlad, je to špatně.

Moc se omezujete a stresujete

Vše si hlídáte v kalorických tabulkách, jíte jen ty zdravé potraviny, nedopřejete si ani kousek ničeho, co máte rádi, ale váha se prostě nehne. Tak se omezíte ještě víc a hlídáte každé sousto a doufáte, že to pomůže. Tak to ale fungovat nemůže, krom jídla má na hubnutí vliv i psychika a přemíra snahy v tomto případě ničemu nepomůže. Tělo je z vašeho snažení šokované, neví, co si má myslet. Najednou mu dáváte úplně jinou stravu, než bylo zvyklé v úplně jiném množství. Prostě a jednoduše moc tlačíte na pilu. Jděte na změnu postupně, neodpírejte si nic, co máte rádi, jen si to dopřejte ve zdravějších variantách, neřešte jídlo na gramy, a uvidíte, že vše půjde, jak má.



Vynecháváte přílohy a pečivo

Jednou z oblíbených rad pro hubnutí je nahradit přílohy zeleninou a pečivo poslat do věčných lovišť. To je ale samozřejmě hloupost. Vaše tělo komplexní sacharidy potřebuje jako palivo. Tento postup je oblíbený proto, že ze začátku opravdu rychle zhubnete (ne tuk, ale vodu, třeba i svaly), ale na váze to poznáte a to vás bude velice těšit. Problém je ale v tom, že tělo pak z nedostatku začne tuky ještě více ukládat, zbrzdí se vám metabolismus, a vy se dostanete do začarovaného kruhu. Kdykoli si dopřejete byť jen něco málo navíc, vaše váha se vyhoupne nahoru dvakrát tolik, než šla původně dolů. Takže jezte přílohy a pečivo, bude vám fajn a vyhnete se jojo efektu.

Jíte jen do určité hodiny a pak hladovíte

Někde jste se dočetli, že byste měli jíst je do šesti hodin večer, cokoliv sníte pak se nějakým kouzlem uloží přímo ve vašem bůčku a už ho neopustí. Proto večer hezky jen salátek a pak si u televize nervozně koušete nehty a nakonec jdete raději spát, abyste nevybílili celou ledničku. Takhle je to zase špatně. Jak už jsem psala, neměli byste hladovět, tím si zbytečně zabrzdíte metabolismus a vašemu hubnutí to jen uškodí. Ne, opravdu není žádný vesmírný zákon, že tělo od určité denní hodiny vše ukládá a že k večeři si nesmíte dát pečivo či přílohu. Dopřejte si vydatnou večeři a klidně i druhou cca dvě hodiny před spaním. Vaše tělo vám bude vděčné, bude se vám hezky spát, nebude vás honit mlsná, plus hubnutí půjde, jak má.


Nevíte co a v jakém množství jíst?

Pořád nemůžete zhubnout, nevíte, kde je chyba?

Myslíte, že vy prostě zhubnout nemůžete?

Chcete už konečně zhubnout trvale bez jojo?

Zkuste Jídelníček na míru!


Máte v jídelníčku málo bílkovin

Soustředíte se na to, abyste jedli co nejvíce zeleniny, ovoce a celkově zdravých potravin, ale zapomínáte si hlídat množství bílkovin, které za den sníte. Ideálně by se každé vaše jídlo mělo skládat ze všech tří makroživin: bílkoviny - sacharidy - i tuky. Pokud si ke svačině dáte jen jablko, jakkoli je zdravé, není to plnohodnotná svačina a ničemu tím nepomůžete. Jen zbytečně rozdráždíte žaludek, dopřejete si něco málo cukrů a za půl hodiny budete mít zase hlad. Bílkoviny jsou pro úspěšné hubnutí velice důležité. Nezapomínejte na ně, a neládujte se zbytečně jen cukry, i když ve formě zdravé zeleniny, ovoce a celozrnných produktů. Pro příklad. Když si ke snídani dáte vločkovou kaši s ovocem, je to sice zdravá varianta, ale pro hubnutí nedostatečná. Chybí vám zde právě dostatek bílkovin, jsou to samé cukry. Vmíchejte tedy do kaše třeba jogurt s vysokým obsahem bílkovin nebo tvaroh, pokud máte doma protein, můžete ho použít na doslazení. Stejně to udělejte u každého jídla během dne. Například k obědu opravdu nestačí jen zeleninový salát, přidejte si do něj maso, vajíčko nebo například tuňáka. Uvidíte, že s bílkovinami vám hubnutí půjde o dost lépe. Plus vzhledem k tomu, že umějí zasytit na delší dobu, nebudete mít za hodinu zase hlad.

Málo spíte

Mnoho lidí to podceňuje, ale spánek je pro vaše zdraví a hlavně i hubnutí naprosto nepostradatelný. Pokud bude vaše tělo vysílené a unavené, na hubnutí mít náladu určitě nebude. I když je to v naší uspěchané době někdy těžké, udělejte si na něj čas. Budete se možná divit, jak moc to vám i vašemu hubnutí pomůže.

Málo pohybu

Sice jíte zdravě a vyváženě, ale pořád nevypadáte tak, jak jste si představovali. Hubnout jde i s minimem pohybu, je ale jasné, že s pohybem to jde nejenom lépe, ale také tělo s ním vypadá úplně jinak. Hezky se tvaruje, svaly se zpevňují a tak dále. Proto nečekejte se sportem až zhubnete, připojte ho k vaší hubnoucí snaze a uvidíte, že z pohledu do zrcadla hned budete mít větší radost. Není nutné jít hned zvedat činky do posilovny nebo uběhnout maraton. Stačí i procházky, výlety s rodinou nebo jakýkoli pohyb, který máte rádi. A ne, nebojte se, když začnete cvičit, opravdu z vás do pár dní nebude svalovitá žena jako z fitness soutěže.

Moc pohybu

Opačným problém je to, že sportujete, makáte jak blázen, ale váha pořád zůstává stejná. To má jediný důvod, jíte málo. Pokud se hodně hýbete, musíte i hodně jíst, aby tělo dostalo zpět živiny, které sportem spálí. To nás vrací k prvnímu bodu - jíte málo a tělo si drží tukové zásoby. Pak může být kámen úrazu ještě v tom, že tělu nedopřáváte potřebnou regeneraci. Není nutné cvičit každý den, je lepší si dávat pauzy, aby tělo mělo čas regenerovat a spokojeně hubnout.

Málo pijete

Jak už jsem psala v několika článcích, pitný režim je jeden z nejdůležitějších bodů, který byste si měli hlídat. Zkuste vypít za den alespoň dva litry vody. Vynechte sladké limonády a džusy, které se honosí tím, že mají 100% ovoce, ale je to jen obarvená voda. Mějte pořád sklenici s vodou na očích a noste lahev s vodou s sebou. Bez pitného režimu to prostě nepůjde.

Je to v hlavě...

Klasická hláška v hodně diskuzích, skupinách a článcích o hubnutí. Proč nehubnu? Je to v hlavě! No, po pravdě je. Srovnejte si to, proč vlastně chcete hubnout, co pro to chcete udělat, co od toho očekáváte. Nedávejte si nereálné cíle, jako že do měsíce z vás bude top modelka. Jděte na hubnutí s radostí, jezte co máte rádi, mějte potěšení z nových receptů a z toho, jak vaší rodině chutná. Cvičte tak, aby vás to bavilo, sportujte pro radost ne pro shozená kila. Pokud pro vás bude hubnutí jen nutnost, povinnost a stres, tak to prostě nikdy fungovat nebude.

Nejnovější články:

 

Většina lidí se děsí toho, že pokud začnou jíst zdravěji a pustí se do hubnutí, budou si muset odepírat všechny sladké dobroty. Dortík ke kávě? Ani náhodou. Káva? Jen černá, bez cukru a mléka. Vánoční cukroví, sušenky, zmrzlina, bábovka, ... opravdu to vše musí pryč? Samozřejmě, že ne. Sladké dobroty si můžete dopřávat i dále, osladit si kávu a...

Tentokrát pro vás mám tak trochu jinou výzvu. Už po druhé se podíváme na pohybovou aktivitu. O tom, že je prospěšné hodně chodit už víte, ale určitě neuškodí ještě nějaké cvičení přidat. Které si ale vybrat?

V poslední době mi přišlo mnoho proseb o motivační článek. Pár už jich tu máme, ale motivace není nikdy dost, takže mám dnes pro vás pár triků, jak si motivaci co nejdéle udržet, a co dělat, když vás opouští.